Teamkracht realiseren is een uitdaging

‘Je bent nooit klaar met het ontwikkelen van onderwijs’, zegt Saskia van Dongen. Vanuit haar eigen bedrijf TeamKracht helpt Van Dongen professionals die samen willen werken aan vernieuwing of verbetering van het onderwijs. ‘Teams vooruit helpen op cruciale momenten in een uitdagende verandering. Dat vind ik het mooiste om te doen.’   Van Dongen heeft jarenlange ervaring als onderwijskundige en als procesbegeleider. Haar behoefte om onderwijsteams in het primair en voortgezet onderwijs en in het mbo op een eigen, creatieve manier te begeleiden werd steeds groter.   In 2017 is zij voor zichzelf begon met TeamKracht. ‘Het is ontzettend leuk om te werken met teams die willen groeien en een verandering willen aangaan. Dat veranderen gaat niet altijd vanzelf. Vaak moet je tijd nemen om stil te staan bij het samenwerken aan de verandering en daar speel ik graag een rol in.’   VERSCHILLENDE PERSPECTIEVEN ‘Een kant-en-klaar recept is er niet, het is altijd maatwerk. Op een enthousiaste, creatieve en interactieve manier ga ik samen met de teams aan de slag vanuit drie invalshoeken: Verbinden, veranderen, verbeelden. Het begint met verbinden; in krachtige teams vinden mensen elkaar in de wil om te veranderen. Samen maken we een realistisch plan. Is de verandering complex en het einddoel heel ambitieus en uitdagend, dan schets ik het ontwerpproces aan de hand van Design Thinking. Dit is een aanpak waarmee je samen slimme oplossingen bedenkt voor een complex probleem. Daarbij staan de behoeften van de gebruiker, in dit geval de leerlingen, centraal. Ik stimuleer de teams om vanaf het begin leerlingen, ouders en partners bij het veranderproces te betrekken. Iedereen bekijkt de verandering vanuit een eigen perspectief en kan een steentje bijdragen aan de oplossing. Zo werken we samen aan onderwijs waar eenieder van droomt.’   VERBEELDEN ‘Ik hou erg van tekenen en maak hier gebruik van in het veranderproces dat we doorlopen. Met een tekening kun je iets verbeelden wat je niet in woorden kunt vatten. Zo maak ik regelmatig een schets van het probleem dat speelt in het team. Dat presenteer ik vervolgens om te horen of het klopt. De reacties zijn vaak heel leuk; mensen hebben dan echt het gevoel dat ze begrepen worden.’   EIGEN INITIATIEF ‘Elk proces is maatwerk. Ik blijf altijd dicht bij de school, kijk naar de kwaliteiten die het team in huis heeft en laat mensen in hun waarde. Zij moeten het doen, niet ik! Daarbij doe ik een appèl op eigen initiatief. Ik geniet ervan als mensen op gaan staan en iets betekenen voor anderen.’   Wil je meer weten over TeamKracht? Kijk op www.teamkracht.net  

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.