Een 3D-blik op arbeidsconflicten

3D

Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Ze zijn echter wél te verhelpen, zo weet Norbert Overvelde. Hij zorgt er met zijn bedrijf 3DMens voor dat de samenwerking beter is, relaties verbeteren, teams meetbaar beter presteren en individuen in beweging komen, groeien en leren anders te zien.

 

Met zijn bedrijf 3DMens stevent Norbert Overvelde dit jaar af op een tienjarig jubileum. Al ziet hij zijn eigen ontwikkeltraject ruimer: “Eigenlijk ben ik al vanaf 1993 bezig met deze onderwerpen. Ik ben directeur geweest en heb andere leidinggevende posities gehad. Daar heb ik zó veel geleerd over leiderschap, management en de menselijke dramatiek op de werkvloer. Daar is het eerste zaadje voor mijn coachingswerk geplant.”

 

Drie dimensies

 

Norbert gaat aan de slag bij een coach-opleidingsorganisatie, maar zoekt meer. “Het bleef vrij beperkt tot een vast denkpatroon over ontwikkeling. Ik ben meer gaan zoeken in de psyche, relaties en interacties tussen mensen.”

 

En juist die extra stap is waar hij zich met 3DMens op weet te specialiseren: “In mijn werkwijze ga ik uit van drie dimensies: ‘Hoe zie ik het?’, ‘hoe zie jij het?’ en ‘wat is onze gemeenschappelijke derde dimensie?’ Wanneer ik word uitgenodigd, kijk ik goed naar de professionals die ik aantref en tegelijkertijd ook naar de persoon achter die functie. Ik vraag, kijk en luister en daarmee kan ik een analyse maken van de kern van het probleem. Ik let op details in hun communicatie dat aan anderen voorbij gaat. Breder en dieper dan het bestaande perspectief. Uiteindelijk slaan we daarna een weg in naar verbetering en vitalisering van het team of de organisatie met een langduriger resultaat.”

Zowel curatief als preventief Vaak komt men bij 3DMens uit op het moment dat er al langere tijd iets speelt. 

 

“Soms ben ik zelfs al hun tweede of derde teamcoach. Dan zijn er vaak standaard interventies met, bijvoorbeeld, spelvormen gedaan. Daarmee pak je niet de kern aan.”, vertelt Norbert. Toch hoeft het niet eerst tot een conflict te komen.

 

Ook uit preventieve beweegredenen wordt hij geregeld uitgenodigd, vanwege een tegenvallend werknemers tevredenheidsonderzoek of een toename van personeelsverloop of verzuim.

 

“Er zijn dan al sluimerende signalen te vinden in de zogeheten onderstroming. Waarom doe je anders überhaupt een tevredenheidsonderzoek? Daar ga ik dan naar op zoek.”

 

Tevredenheid

 

Norbert sluit af: “Hoewel het conflict waar je soms in terecht komt zelf niet altijd even leuk is, ben ik altijd voldaan als de rust terug is en ik de mensen echt iets heb kunnen leren. Uiteindelijk is dat de mooiste drijfveer.”

Meer informatie vindt u op www.3dmens.nl

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.