Met behulp van CloudCare, het online managementsysteem van Diabeter, kunnen zorgverleners proactief en efficiënt reageren op klinische data van patiënten met diabetes type 1. Continue monitoring en geautomatiseerde triage zorgen voor een efficiënte behandeling en geïndividualiseerde zorg. CloudCare specialist Nienke Waalwijk: “We proberen zoveel mogelijk mensen gebruik te laten maken van de techniek.”
De ontwikkeling van glucosesensors en insulinepompen heeft de behandeling van diabetes de afgelopen jaren sterk verbeterd. Continue glucosemonitors geven 24 uur per dag de glucosewaarden door en kunnen gekoppeld zijn aan een insulinepomp. De nieuwe technieken brengen echter ook een uitdaging met zich mee: hoe hou je als zorgverlener grip op al deze data, die ook nog eens afkomstig is van verschillende aanbieders en verschillende softwaresystemen?
Proactieve actie
“Hiervoor heeft Diabeter CloudCare ontwikkeld,’ vertelt Nienke Waalwijk, werkzaam als diabetesverpleegkundige en CloudCare-specialist bij Diabeter. “Het is een platform waar alle glucosewaarden binnenkomen, ongeacht de techniek of het merk van de sensor. Als een radar kan CloudCare alle data voor individuele patiënten analyseren en aangeven waar aandacht en/of contact nodig is. Hierbij kent CloudCare ook de klinische context van de gebruiker. De triage-resultaten komen bij het CloudCare-team terecht, dat vervolgens in actie kan komen.”
Individuele zorg en educatie
Wanneer het team signaleert dat de glucosewaarden uit de pas lopen of dat er andere problemen zijn, wordt er proactief gehandeld. Nienke: “We nemen dan contact op met de persoon met diabetes om de situatie te inventariseren. Soms is er inderdaad hulp nodig, soms niet. Aan de andere kant zijn er ook veel mensen bij wie we zien dat het heel goed gaat. Die hebben dan minder afspraken nodig, wat voor die mensen veel tijd scheelt en weer ruimte vrijmaakt voor andere mensen.”
Aan de hand van de data kan het team besluiten om een consult met een arts of een verpleegkundige in te plannen, al dan niet op afstand. Ook kunnen personen met diabetes verwezen worden naar Diabetes+, een educatieplatform voor mensen met diabetes en hun naasten. “Via dit platform kunnen mensen bijvoorbeeld een OuderBuddy ontmoeten,” vertelt Nienke. “Ouders die ook een kind met diabetes type 1 hebben, waarmee ouders ervaringen kunnen uitwisselen. En Diabetes+ organiseert vanuit Diabeter tweewekelijk ‘Koffie met Suiker,’ een inloop-koffie-uur met hetzelfde doel.”
Efficiënt algoritme
Een van de regelmatige bezoekers van ‘Koffie met Suiker’ is Pieter de Bruijn, vader van de achtjarige Laurens. “Daar kan je als ouder je verhaal kwijt en je kan er allerlei praktische tips delen,” vertelt Pieter. Toen Laurens op vierjarige leeftijd met diabetes type 1 werd gediagnosticeerd, kwamen zijn ouders een jaar later bij Diabeter terecht. “Ik vond het erg fijn dat we bij Diabeter de vrijheid kregen om voor een specifieke insulinepomp, sensoren en software te kiezen,” vertelt Pieter. “De pomp kunnen we via de telefoon bedienen en eigenlijk kan Laurens dat ook zelf al. Het is ideaal dat de zorgverleners met alle data mee kunnen kijken. Als er een afwijkende situatie is, kunnen we ze bellen, wanneer Laurens bijvoorbeeld heeft overgegeven en we niet zeker weten hoe we de pomp in moeten stellen. Dan kunnen zij precies zien hoe de situatie ervoor staat en meteen advies geven. Als IT’ er ben ik enthousiast over deze techniek: ik denk dat een algoritme uiteindelijk veel beter en constanter de situatie kan monitoren en daarop de behandeling kan aanpassen, dan een mens dat kan.”
Meer ruimte voor persoonlijk verhaal
Nienke beaamt dit laatste: “Het is heel mooi dat dit programma op de achtergrond altijd meedraait. Daardoor komt er ook weer ruimte vrij voor andere zorg, ook voor andere patiënten. Bovendien hebben we, als de glucosewaardes goed zijn geregeld, tijd om andere dingen met patiënten te bespreken, zoals het sociale en psychologische aspect. Ik merk dat veel mensen met diabetes type 1 dat erg prettig vinden. We noemen dit ‘High Tech plus High Touch’. We werken met een geavanceerde technologie, wat ook voor een verbeterslag in de menselijke maat en het menselijk contact zorgt. Een win-win situatie.”
Voor Pieter is het vooral een geruststelling te merken dat zijn zoon prima zijn leven kan leiden met diabetes type 1. “Laurens heeft een aandoening, maar hij is niet ziek. Dankzij de sensor hoeft hij ’s nachts niet meer wakker te worden gemaakt voor een vingerprik en de pomp is eigenlijk nauwelijks zichtbaar. Hij kan gewoon meesporten en meedoen met traktaties. En ik heb er vertrouwen in dat deze techniek in de toekomst alleen nog maar verbeterd zal worden.”