Iedereen heeft recht op goede zorg- Tulp MC voor laagdrempelige chirurgische zorg

Tulp Medisch Centrum in Zwijndrecht is een kleinschalig chirurgisch behandelcentrum dat focust op veelvoorkomende aandoeningen zoals buikwandbreuken, kleine verrichtingen en proctologie. Tulp MC wil voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn, houdt wachttijden kort en stemt de zorg graag af met huisartsen en ziekenhuizen in de omgeving. “We vinden dat iedereen recht heeft op goede en efficiënte zorg, ook mensen met niet-gevaarlijke aandoeningen,” zegt chirurg en oprichter Ulas Biter.

 

Waarom heeft u Tulp MC opgericht?  

“We zijn begonnen in de coronatijd, toen de zorg in reguliere ziekenhuizen vastliep en operaties werden afgezegd. Mensen met een nietgevaarlijke aandoening trokken aan het kortste eind en moesten lang wachten. Dat veroorzaakte nogal wat maatschappelijk leed. Een huisschilder kan geen jaar op een liesbreukoperatie wachten als hij zijn ladder niet op kan komen. Wij wilden dat deze zorg ook door kon gaan.” 

 

Voldoet Tulp MC nog aan dezelfde behoefte?  

“Zeker, de wachtlijsten en problemen in ziekenhuizen zijn er nog steeds. Bovendien profiteren we van ‘de kracht van klein en focus’. Met drie ervaren chirurgen doen we een beperkt aantal ingrepen. Dat betekent niet alleen duidelijke en snelle behandeltrajecten, flexibiliteit en persoonlijke aandacht voor de patiënten, maar ook dat we ziekenhuizen in de regio kunnen ontlasten die zich noodgedwongen op complexere zorg moeten richten.” 

 

Hoe zijn de contacten met andere zorginstellingen?  

“Daar zijn we erg tevreden over en dat is denk ik wederzijds. Stap voor stap breiden wij de samenwerking met huisartsen en ziekenhuizen uit. Ze weten dat we goede zorg bieden en geen commerciële drijfveer hebben. We nemen onze verantwoordelijkheid, staan 24/7 klaar voor onze patiënten en bieden zoveel mogelijk nazorg zelf. Als we een patiënt niet zelf kunnen helpen verwijzen wij actief door naar het juiste ziekenhuis of een geschikte specialist.”  

 

Hoe ervaren patiënten de kliniek?  

“Patiënten zijn heel positief. Men waardeert de bejegening, de sfeer en het gevoel bij experts te zijn. Er is altijd een chirurg bereikbaar voor spoed, en iedere patiënt heeft een vaste chirurg voor het hele behandeltraject. We bieden zoveel mogelijk maatwerk. Zo helpen we bijvoorbeeld topsporters met liesklachten, die snelle, efficiënte hulp nodig hebben op onverwachte momenten.” 

 

Dit kan niet zonder bevlogenheid, lijkt me.  

“Dat klopt. Ikzelf heb er mijn baan bij een groot ziekenhuis voor opgezegd en doe nu medisch gezien minder complexe operaties. Maar daar komt veel voldoening en werkplezier voor in de plaats. We hebben bijvoorbeeld geen personeelstekorten omdat veel zorgverleners graag werken in een kleinschalige setting. Ons motto is dat iedereen recht heeft op goede zorg. Daarom hanteren wij een coulanceregeling voor alle behandelingen die onder de basiszorg vallen. Wat niet wordt vergoed door iemands verzekering schelden we kwijt. De patiënt is dan alleen zijn eigen risico kwijt, net als in het ziekenhuis. Dat is financieel wel een uitdaging, aangezien het als kleine zorgaanbieder nauwelijks lukt om contracten af te sluiten met verzekeraars. Zo lang het kan willen we dat wel zo houden.”

 

Klik hier voor meer informatie over tulpmc.nl

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.