Medische Kliniek Velsen: een uniek ZBC

“Het is geen sinecure om een ZBC op te richten,” zeggen anesthesioloogpijnspecialist Cees-Jan Oostwouder en plastisch en reconstructief chirurg Robert Kanhai, de directeuren van Medische Kliniek Velsen. “Je begint met het zoeken naar de juiste locatie die geschikt is om veel patiënten te ontvangen en in een groot verzorgingsgebied staat. Dan ga je het traject in voor het verkrijgen van allerlei vergunningen, van WTZi tot en met bestemmingsplanwijzigingen. Ondertussen liggen je plannen ter beoordeling bij de bank om de vele miljoenen die je nodig hebt te financieren. Probleem is ook dat veel ziekenhuizen een ZBC niet als collega, maar als een concurrent zien. Ook zorgverzekeraars verwelkomen nieuwe zorgaanbieders niet, wat moeilijk te begrijpen is, want MKV levert goedkopere high-end zorg dan ziekenhuizen en hanteert kortere wachttijden.“ 

 

Meersporenbeleid wat is er uniek aan MVK? 

Kanhai: ”Met onze omvang gaan we richting een klein ziekenhuis, omdat we veel meer zijn dan een monodisciplinair ZBC. MKV heeft onder één dak twaalf verschillende medische disciplines, een operatiecomplex met vier klasse 1 OK’s, een grote radiologieafdeling met CT-scan, ECHO, Bucky en twee MRI’s, een verpleegafdeling met 26 bedden die 24/7 gebruikt kan worden, en een grote polikliniek. Onlangs is onze eigen centrale sterilisatieafdeling opgeleverd die voldoet aan de strengste eisen voor clean rooms. We steriliseren binnenkort al onze eigen OK-instrumenten voor al onze chirurgische disciplines zelf.” Oostwouder: “We hebben allebei gewerkt in een topklinisch ziekenhuis maar konden daar niet doorinnoveren. In MKV kunnen we ons focussen op dingen waar het werkelijk om gaat in de zorg; hoge kwaliteit en aandacht voor de patiënt. Ook gaat de aandacht uit naar waardering voor het werk dat alle medewerkers in MKV verrichten. Zorgpersoneel is in Nederland hoog en goed opgeleid en weet precies hoe zij hun taken moeten uitvoeren, daar hebben zij geen managers voor nodig en die hebben we dus niet.” 

 

Hoe werken jullie? 

Oostwouder: “In 2020 zijn we gestart met plastische chirurgie, orthopedie en neurochirurgie en in de afgelopen jaren zijn daar aanverwante disciplines aan toegevoegd, zoals radiologie en neurologie. In MKV doen we niet aan het zogenaamde “Cherry picking”, wat ziekenhuizen nogal eens ZBC’s verwijten. Het houdt in dat je als ZBC alleen de gezonde ASA1 patiënten behandelt en alleen open bent tijdens kantooruren. Re-operaties buiten kantoortijden, zoals een nabloeding, moeten dan uitgevoerd worden in reguliere ziekenhuizen. Dit is in MKV absoluut niet het geval. Wij vinden het heel belangrijk dat onze chirurgen hun ‘eigen’ patiënten opereren, ook als er een complicatie is opgetreden. Daarom is in MKV ook in de avond, nacht en weekenden altijd een OKteam beschikbaar voor een heroperatie. Als klein ziekenhuis doen we ook veel aan wetenschappelijk onderzoek en werken daarin samen met Nederlandse universitaire centra zoals het AUMC en het LUMC, maar ook internationale centra zoals het Hospital for Special Surgery in New York.” 

 

Hoe is dat zo ontstaan? 

Kanhai: “We hebben in 2013 de stichting Genderzorg opgericht met het idee om de transgenderchirurgie in een aparte setting te gaan aanbieden. In 2018 hebben we daarvoor een pand aangeschaft en zijn dat gaan inrichten met OK’s, een verpleegafdeling en spreekkamers. Bij genderzorg zijn meerdere disciplines betrokken zoals plastische chirurgie, urologie en gynaecologie en die hebben we erbij gehaald. Er zijn naast MKV maar een paar universitaire centra in Nederland die deze complexe zorg aanbieden, waardoor er gigantische wachtlijsten bestaan.” Oostwouder: “In de periode dat wij MKV opstartten waren de lange wachtlijsten voor transgenderzorg een politiek item en werden zorgverzekeraars door VWS verplicht om deze zorg beter te regelen en in te kopen. Tot die tijd was het lastig om buiten de twee academische centra transgenderchirurgie te bedrijven. Alle zorgverzekeraars hebben contracten met MKV afgesloten voor de transgenderchirurgie. We hadden bij de ontwikkeling van de kliniek het tij een beetje mee door het faillissement van het Slotervaartziekenhuis. Er kwam ineens extra behoefte aan OK-capaciteit in de regio en konden daardoor onze operatiecapaciteit beter benutten. Omdat wij emplooi boden aan drie neurochirurgen, een radioloog en aantal verpleegkundigen uit dit ziekenhuis, mochten we van de curator medische apparatuur voor de veiling uit kopen, wat heel prettig was aangezien we alles zelf moesten bekostigen.” 

 

Hoe werken jullie momenteel? 

Oostwouder: “In MKV werken we zo geavanceerd als mogelijk. Zo maken de orthopedisch chirurgen gebruik van robotgeassisteerde implantaties van knieprotheses, de neurochirurgen gebruiken neuronavigatie en een mobiele CT-scanner op de OK bij ingewikkelde rugoperaties. De afdeling radiologie is voorzien van de twee nieuwste MRI-scanners met artificial intelligence van Philips en met dit bedrijf hebben we ook een partnership. We doen dus high-end zorg gecombineerd met wetenschappelijk onderzoek. Robert Kanhai is bijzonder innovatief en uniek in zijn transgendervakgebied. Hij opereert zowel man-vrouw als vrouw-man. Mensen komen vanuit heel Europa naar hem toe. De afdeling neurologie is onder andere gespecialiseerd in hoofdpijn en werkt daarin samen met het LUMC.” 

 

Hoe ervaren patiënten en zorgverleners de kliniek? 

Oostwouder: “De patiënten hebben het naar hun zin want we hebben veel aandacht voor ze. Een patiënt voelt zich geen nummer bij ons en ervaart de ontvangst en behandeling als een warm bad. We hebben geïnvesteerd in een fijn en mooi gebouw en interieur, de verpleegkamer lijkt meer op een luxe hotelkamer. Tezamen met persoonlijke aandacht zorgt dit voor minder stress bij de patiënt, wat bevorderlijk is voor het resultaat van de behandeling. De medewerkers en artsen vinden het heel prettig dat we geen managementlaag hebben gecreëerd. Het noodzakelijke management wordt gedaan door professionals die zelf ook meewerken in de kliniek en direct aan ons als directie rapporteren. MKV groeit als kool omdat iedereen supergemotiveerd is en geen last ondervindt van bureaucratische obstructies. We investeren in scholing en ontwikkeling van onze medewerkers, maar ook in de aanschaf geavanceerde medische apparatuur. Het geld dat we verdienen gaat rechtstreeks terug de zorg in. Kanhai: “Dat deze opzet effect heeft blijkt wel uit onze resultaten; we hebben heel weinig complicaties en vorig jaar hadden we geen enkele infectie van een geïmplanteerde prothese. We scoren op ZorgkaartNederland een 9,7, wat een groot compliment van onze patiënten is!”  

 

Meer informatie vindt u op www.mkvelsen.nl 

 

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.