Digitale zorg ondersteunt patiënt én zorgverlener

Digitale zorg ondersteunt patiënt én zorgverlener

patient journey app

Wetenschappelijk onderzoek bij meerdere ziekenhuizen en honderden patiënten wijst uit: digitale zorg versnelt het herstel, stelt patiënten in staat om samen te beslissen én levert een hoge mate van tevredenheid op over de geleverde zorg. Gedoseerde informatievoorziening en dataverzameling zijn de pijlers van de deze succesvolle eHealth-toepassing, die reeds in tientallen ziekenhuizen in binnen- en buitenland wordt ingezet.

Door de informatie in kleine stukjes aan te bieden, op het moment dat deze relevant is, kan de patiënt deze ook echt verwerken tot kennis.

Het concept achter de Patient Journey App werkt twee kanten op: als ziekenhuis bied je de patiënt een service waarmee je hem of haar in staat stelt de regie te nemen over het eigen zorgpad. In ruil daarvoor, krijg je van de patiënt een service terug, doordat hij of zij zich beter houdt aan de afspraken en protocollen. ‘Een echte win-winsituatie’, vat Thomas Timmers, oprichter van Interactive Studios, de meerwaarde van het platform samen. ‘Om dit te bewerkstelligen, werken we nauw samen met zorgprofessionals. Zij weten immers als geen ander wat er nodig is. Wij weten weer hoe je daar veilige en gebruikersvriendelijke producten van kunt maken.’

Gedoseerde informatie op het juiste moment

De informatie die patiënten ontvangen in de spreekkamer, tijdens hun verblijf op de afdeling of bij het ontslag, is vaak te veel om in één keer te kunnen bevatten. Door de informatie in kleine stukjes aan te bieden, op het moment dat deze relevant is, kan de patiënt deze ook echt verwerken tot kennis. Het resultaat is een patiënt met meer kennis, die zich zekerder voelt en beter in staat is de eigen gezondheid te managen. ‘Middels de app sta je als zorgverleners in feite continu om de patiënt heen’, legt Timmers uit. ‘Wat een enorm gevoel van veiligheid en betrokkenheid geeft, zonder dat het de zorgverleners meer tijd kost.’

Promotieonderzoek

De app wordt reeds ingezet bij tal van behandelingen, variërend van planbare chirurgische zorg tot chronische zorg voor bijvoorbeeld patiënten met hartfalen, IBD of migraine. Het effect van de Patient Journey App heeft Timmers tijdens Digitale zorg ondersteunt patiënt én zorgverlener zijn promotieonderzoek aan het Radboudumc getoetst bij tien verschillende ziekenhuizen en meer dan vierhonderd patiënten. De ene helft gebruikte de app, de andere helft niet. De groep met de app rapporteerde op tal van uitkomsten betere resultaten: het niveau van kennis, pijnmanagement, kwaliteit van leven en tevredenheid met de geleverde zorg.

In samenwerking met andere centra worden ook tal van onderzoeken uitgevoerd binnen de orthopedie, chirurgie, gynaecologie en interne geneeskunde. Timmers: ‘De resultaten in deze studies tonen eveneens positieve effecten aan voor deze manier van ondersteunen. Met de resultaten van de studies en de real-world data over het gebruik van de app, ontstaan steeds weer nieuwe inzichten om de digitale ondersteuning van de zorg nog beter en persoonlijker te maken’.

Wilt u meer weten over de inzet van Patient Journey App of over de resultaten van de onderzoeken? Mail dan met Thomas Timmers: thomas@interactivestudios.nl of kijk op www.patientjourneyapp.nl

No responses yet

Categories:

Categories:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BLIJF OP DE HOOGTE
CLIQUE MEDIA
You may unsubscribe anytime you want by following the unsubscribe link from our newsletter.
Blijf op de hoogte