De elektrische motor achter duurzame mobiliteit

Total energies

Nu één op de vier verkochte auto’s in Nederland (semi-)elektrisch is, lijkt de consument klaar voor de duurzame mobiliteitstransitie. Deze ontwikkeling stelt lokale overheden voor lastige keuzes in de openbare ruimte, maar TotalEnergies Marketing Nederland laat zien dat de juiste infrastructuur de transitie zelfs kan versnellen. Met slimme oplossingen en innovaties zijn zij één van de drijvende krachten achter de duurzame mobiliteitstransitie in ons land.

Aan ambitie geen gebrek bij TotalEnergies Marketing Nederland: “We steken onze nek uit door véél meer laadinfrastructuur te bouwen dan nodig is voor het huidige aantal auto’s en het laadgedrag dat we uitlezen.”, aldus Sander de Geus, Manager Development eMobility bij TotalEnergies:

 

“Dat doen we om nóg meer te stimuleren dat men een elektrische auto neemt, want men heeft tenslotte altijd een laadpaal in de buurt. Daarmee lopen we vooruit op de vraag, want wij vinden dat de infra nooit de bottleneck zou mogen zijn.” 

 

Infrastructuur in Amsterdam en omgeving

 

Amsterdam is één van de plekken waar TotalEnergies Marketing Nederland op dit moment die laadinfrastructuur aanlegt. De hoofdstad heeft met het Actieplan Schone Lucht zichzelf een hoge doelstelling opgelegd.

 

Stapsgewijs werkt men toe naar een uitstootvrije binnenstad in 2030 en worden vervuilende auto’s en motoren geweerd. Bewoners en bezoekers moeten in de tussentijd op zoek naar een groenere vervoerswijze. Om in ieder geval het aantal laadpunten voor elektrisch rijden voor 2030 op orde te krijgen heeft de gemeente een aanbesteding uitgeschreven voor 2.200 laadpunten, die is gewonnen door TotalEnergies Marketing Nederland.

 

Marja Versleijen, directeur van afdeling Mobility & New Energies: “Wij plaatsen al een aantal jaar de infrastructuur voor de Metropoolregio van Amsterdam (MRA) in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Met deze aanbesteding is de stad zelf daar ook aan toegevoegd.”

 

Amsterdam biedt echter weinig mogelijkheden voor grootschalige infraprojecten legt De Geus uit: “Als je denkt aan een omvangrijk laadplein met 40 palen, dan leent een binnenstad als die van Amsterdam zich daar niet voor. Daarom moet je daar in kleine clusters (drie palen met twee aansluitpunten – red.) gaan denken. Dan is er ruimte genoeg.”

Naast het recent gewonnen concessiegebied worden in de gemeente ook bestaande tankstations tot slimme ‘Mobility Hubs’ aangepast, waarin verschillende vormen van directeur van afdeling Mobility & New Energies:

 

“Wij plaatsen al een aantal jaar de infrastructuur voor de duurzaam (deel)vervoer en duurzame energie bij elkaar komen. Eenvoudig stap je hier over op ander een vervoermiddel, bijvoorbeeld een elektrische fiets, scooter of een elektrische auto. Daarmee vormen deze Mobility Hubs een mooie oplossing om efficiënt gebruik te maken van de openbare ruimte en de bestaande infrastructuur.

 

Friese palen

 

De provincie Friesland, waar in februari van 2022 óók de eerste TotalEnergies laadpalen in de grond gaan, biedt een interessant contrast met de Randstad.

 

“In steden als Amsterdam en Utrecht ligt de laaddichtheid erg hoog. In Friesland zie je het tegenovergestelde.”, vertelt De Geus. “Daar zijn tal van dorpen waar nog geen laadpaal te vinden is in het publieke domein. Door die palen daar tóch neer te gaan zetten haal je een drempel weg om elektrisch te gaan rijden.”

 

De exacte locaties lijken daar een minder groot obstakel: “In een stad met een hoge dichtheid werk je met ontzettend veel data en uitgebreide algoritmes om te bepalen waar nieuwe laadpalen kunnen komen. In kleine dorpen kun je makkelijker kijken naar waar die paal het handigst komt te staan.”, aldus De Geus. Smart solutions Die nieuwe palen in Amsterdam en Friesland zijn een welkome stimulans voor de consument, al steekt het eerste probleem al snel de kop op.

 

Voor meer informatie ga naar: www.services.totalenergies.nl

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.