KPN Health wil de medische zorg innoveren met slimme en veilige digitale oplossingen. De nieuwe dienst DVZA binnen KPN Health Exchange doet precies dat!
Stel je voor dat je naar je dokter gaat voor een knieblessure. Na een traject bij de fysiotherapeut word je doorverwezen naar een lokaal ziekenhuis, die een diagnose stelt na verschillende scans en foto’s. Je besluit een second opinion te nemen en een knieoperatie te ondergaan bij een gespecialiseerde arts in een kliniek elders. Een hoop informatie die over en weer bij de juiste artsen terecht moet komen. Dit wil je veilig en overzichtelijk bij elkaar hebben. KPN Health speelt in op deze behoefte en ontwikkelingen in de zorg. De dienst DVZA (dienstverlener zorgaanbieder) binnen KPN Health Exchange stelt de patiënt centraal en zorgt voor een veilige en slimme uitwisseling van medische informatie tussen zorgaanbieder en patiënten. Met KPN Health Exchange bieden we een platform voor informatie-uitwisseling in de zorg. Met de diensten op dit platform ontsluiten we informatie uit systemen en applicaties van instellingen, zodat – eenmaal aan elkaar gekoppeld – partijen veilig en makkelijk informatie kunnen uitwisselen en gebruiken in het medisch proces. Eén van deze diensten is de DVZA-dienst.
Onze dienstverlening
DVZA is onderdeel van het Medmij afsprakenstelsel. MedMij is dé Nederlandse standaard voor het veilig uitwisselen van gezondheidsgegevens tussen zorgprofessionals en zorggebruikers. Deze uitwisseling vindt plaats via een een persoonlijke gezondheidsomgeving. Zorggebruikers kunnen hier hun gezondheidsgegevens op één plek inzien, beheren en delen. Zo weten patiënten beter wat er speelt en krijgen zorgverleners een completer beeld, waardoor je samen tot de best passende zorg kan komen. Als organisaties aan de spelregels voldoen, mogen ze het label van MedMij gebruiken. Het laat zien dat op deze plek veilig en betrouwbaar gezondheidsgegevens uitgewisseld kunnen worden en dat daarbij voldaan wordt aan de hoge eisen. Zo ook onze DVZA.De DVZA-dienst zorgt ervoor dat de gegevensuitwisseling met alle verschillende persoonlijke gezondheidsomgevingen makkelijk verloopt. Het bronsysteem van de klant of zorgaanbieder / zorgverlener hoeft maar met één systeem te koppelen: dat van de DVZA. Wat onze DVZA-dienst anders dan andere DVZA-diensten maakt, is de herbruikbaarheid van de verschillende services. Denk aan een indentificatie service, de EPD-koppeling of de FHIR-Resource Service.
Zo werkt het
Wanneer een patiënt zijn dossier opvraagt via de persoonlijke gezondheidsomgeving komt dit als een verzoek bij de DVZA-dienst binnen. Wij controleren vervolgens of het verzoek aan alle eisen voldoet – aan wettelijke compliance- en privacyrichtlijnen en aan security- en authenticatie-protocollen. Zo weet onze klant zeker met wie ze te maken heeft en dat de patiënt of cliënt werkelijk goedkeuring geeft voor het delen van het dossier. Onze DVZA-dienst is door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de aangesloten ziekenhuizen – na een uitgebreid selectietraject – helemaal geschikt bevonden. We voldoen daarmee dus aan de door hen en hun leden gestelde criteria.
Uitwisseling en hergebruik
Niet alleen patiënten en instellingen willen gegevens uitwisselen en hergebruiken, ook afdelingen en zelfs hele zorginstellingen onderling. Dat is nog steeds niet eenvoudig. Als een dossier wordt hergebruikt, krijg je namelijk te maken met de wet. Er moet een juridische grond zijn voor uitwisseling. Dat brengt tal van eisen en verplichtingen met zich mee. Gelukkig is KPN Health Exchange op deze behoefte ingericht en verbinden we partijen met elkaar. Dit doen we onafhankelijk, veilig en vertrouwd. Alle wet- en regelgeving waar KPN als telecompartij én beheerder van kritische infrastructuur aan moet voldoen, neemt KPN Health mee in de dienstverlening.
Meer informatie vind je op kpn.com/healthx