Mr. & Mrs. Watson maakt kaasland Nederland opnieuw wereldleider met vegan kaas

In 2017 begonnen Nick Piña, Aleid Koopal en Kirsi Rautiainen één van de eerste veganistische restaurants in Amsterdam; Mr. & Mrs. Watson. Dat werd al snel een succes. Ze merkten ook dat men best meer en vaker veganistisch wil eten mits er voldoende aanbod zou zijn. Plantaardige vleesalternatieven waren er al maar plantaardige kaas nauwelijks. Kirsi Rautiainen vertelt wat er gebeurde toen zij daar op gingen focussen.

 

Kirsi: ”Aleid was, met haar achtergrond in de raw food, al langer bezig met fermenteren. Van daaruit hebben we de eerste kaas ontwikkeld en in ons restaurant op het menu gezet. We kregen al snel superveel enthousiaste reacties, ook van internationale journalisten: ‘Dit is de beste kaas die we ooit geproefd hebben!’ Mensen wilden de kaas kopen voor thuis, maar we produceerden toen alleen in en voor ons restaurant.”

 

De kaas van Mr. & Mrs. Watson wordt gemaakt van cashewnoten, een zachtromige eiwitbron die zich uitermate goed leent voor Aleid’s fermentatietechnieken. Een ambachtelijk, gezond en lekker product.

 

“We vonden in 2019 externe productieruimte waar we meer konden produceren, zodat we ook aan mensen thuis konden verkopen,” vertelt Kirsi. “Toen in 2020 de lockdown kwam voor het restaurant, was dat het moment om vol op de externe verkoop in te zetten. We hebben een webshop geopend en binnen een jaar groeiden we naar meer dan 150 verkooppunten.”

 

VEGAN TREND

“Vegan food is booming, het is fantastisch hoe deze trend zich ontwikkelt!”, ziet Kirsi: “Tot voor kort wisten veel mensen amper wat vegan was. Inmiddels liggen we met onze kazen bij ambachtelijke kaaswinkels als Zuivelhoeve. Deze winkels verkopen kazen en noten, dus waarom geen notenkaas? Mensen willen ook zo’n notenkaasje kopen als alternatief of toevoeging aan hun reguliere kaasplank. Een ontwikkeling die ik twee jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. We zijn alweer aan het verbouwen om straks ruim 40.000 kazen per maand te kunnen produceren en hebben inmiddels meer dan 40 medewerkers in dienst.”

 

KAASWERELD OP Z’N KOP

“De kazen die we nu maken zijn exclusief voor speciaalzaken en de webshop. Daarnaast zijn we druk aan het innoveren. Begin volgend jaar gaan we iets presenteren waarvan wij denken dat het de kaaswereld op z’n kop gaat zetten. Dat product zal – als het aan ons ligt – ook in de supermarkten komen, een nieuwe opschaling. Nederlanders zijn erg trots op hun kaas, de hele wereld kent ons hiervan. Wij zouden het fantastisch vinden als Nederland ook wereldleider wordt op het gebied van plantaardige kazen. De volgende stap naar een duurzamere wereld”, weet Kirsi zeker.

 

Voor meer informatie kijk op www.watsonsfood.com

 

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.