[fusion_builder_container hundred_percent="no" hundred_percent_height="no" hundred_percent_height_scroll="no" hundred_percent_height_center_content="yes" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" status="published" publish_date="" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="center center" background_repeat="no-repeat" fade="no" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" video_mp4="" video_webm="" video_ogv="" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_loop="yes" video_mute="yes" video_preview_image="" border_size="" border_color="" border_style="solid" margin_top="" margin_bottom="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" spacing="" center_content="no" link="" target="_self" min_height="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" background_color="" background_image="" background_image_id="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" hover_type="none" border_size="0" border_color="" border_style="solid" border_position="all" border_radius="" box_shadow="no" dimension_box_shadow="" box_shadow_blur="0" box_shadow_spread="0" box_shadow_color="" box_shadow_style="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset="" last="no"][fusion_text columns="3" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""]
Het leiden van een internationaal bedrijf in de huidige tijd is een constante complexe uitdaging. Er is aanhoudende geopolitieke onzekerheid, technologische ontwrichting, diversiteit en inclusie, een wereldwijde pandemie, vastgoedtrends, wetgeving et cetera. En nu we de extreme disconnectie van het kantoor en de leiderschapsverantwoordelijkheden die bij flexibel werken horen hebben ervaren, is er een nieuwe uitdaging ontstaan: hoe leid je organisaties in dit nieuwe tijdperk
In de vier jaar dat ik in Azië en de Stille Oceaan werkte, werd vaak gesproken over keuzevrijheid binnen de (kantoor)ruimte, met de nadruk op wat je zou kunnen doen in de omgeving. Minder focus lag op de mogelijkheid om te kiezen waar en hoe je werkte. Tijden veranderen; zowel grote als kleine organisaties heroverwegen hun vastgoedstrategie of hebben die heroverwogen. Dit wordt voornamelijk gedreven door de wensen van het individu. Uit recent onderzoek blijkt: flexibele werktijden en een flexibele werkplek voeren nu naast salaris, vakantiedagen en een pensioenregeling de top 5 van wenselijke arbeidsvoorwaarden. Ik ben ervan overtuigd dat je ook kunt zien dat een toenemende focus op welzijn en sociale verantwoordelijkheid ons verlangen naar meer keuze versterkt.
Organisatiebetrokkenheid staat gelijk aan keuze- vrijheid. In dit geval de vrijheid om meer controle te hebben over waar je wilt werken en hoe je wilt werken. Sterker nog, maar liefst 1 op de 5 Nederlanders zoekt bij een verplichte volledige terugkeer naar kantoor een nieuwe werkgever. Wereldwijd is dat maar zelfs meer dan 50%. Dit is een enorme verschuiving in de manier waarop we werk benaderen. Als je een bedrijf leidt, moet je goed nadenken over wat je medewerkers willen. Je moet nauw samenwerken met HR-professionals om ervoor te zorgen dat flexibiliteit de organisatie in staat stelt de cultuur, creativiteit en verbondenheid te versterken. Niet investeren in het vormgeven van de juiste cultuur leidt onvermijdelijk tot verlies van talent, want de “war on talent” is nog steeds aan de gang. Investeren in keuzevrijheid en een creatieve, innovatieve community in een gezonde werkomgeving geeft je een voorsprong op concurrenten. Het gaat dus niet alleen om het ontwerpen van de fysieke omgeving (en locaties) die beter passen bij deze nieuwe manier van werken, het gaat ook om het ontwerpen van het menselijke element.
Koester je gemeenschap, creëer een plek waar mensen graag samenwerken, investeer in persoonlijke relaties, creëer een cultuur waarin mensen kunnen floreren en communiceer een gemeenschappelijk doel. Mensen willen samen zijn, maar alleen als er een heel duidelijk, waardevol doel is. Stimuleer innovatie en creativiteit door groepen mensen uit verschillende bedrijven samen te stellen. En investeer in gewichtiger onboarding-processen om de community te creëren en te versterken. Klassiek leiderschap en een dito werkklimaat zijn einde oefening.
Gavin Philips
Regional Vice President IWG Benelux
IWG is bekend van dochterlabels Regus, Spaces en The Office Operators
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]