[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
De coronacrisis raakt alle vormen van onderwijs. Wouter Knoester is bestuursmanager bij de stichting Centrum voor Vormingsonderwijs. In Nederland hebben ouders op openbare scholen recht op vormingsonderwijs vanuit een van de zeven door de overheid erkende godsdiensten of levensbeschouwingen.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Wat betekent deze tijd voor jullie?
“Normaliter vinden de vormingslessen voor leerlingen in de klas plaats, in interactie met docent en medeleerlingen, maar dat kan nu dus niet. Ik zie dat onze 500 vakdocenten creatief zijn om ongeveer 65.000 leerlingen op andere manieren te bedienen. Voorheen werd er niet zo gedacht aan digitale lesmogelijkheden maar deze periode geeft echt wel een zetje in de richting van meer digitale lessen en gebruik van digitale middelen. We onderzoeken hoe we de opgedane ervaring met digitaal lesgeven kunnen blijven gebruiken, ook als de scholen weer open zijn. Mogelijk in situaties van kortdurende ziektevervanging. Nieuw in deze tijd is dat ouders, nu hun kinderen thuis leskrijgen, ons lesmateriaal zien en daarover met onze docenten contact hebben.”
Zijn er ook nadelen?
“Ondanks dat digitaal lesgeven voordelen biedt zal het, zoals ik het nu kan overzien, nooit structureel de reguliere les kunnen vervangen. Je mist teveel van de interactie met- en tussen de leerlingen om aan de vorming toe te komen die wij nastreven. De leerlingen ontberen de veilige omgeving van de klas om hun levensvragen te delen en met medeleerlingen en de docent op zoek te gaan naar betekenis en antwoorden. Ook van docenten horen we dat ze het directe contact met hun leerlingen missen.”
Op 23 juni komt het vormingsonderwijs bij elkaar.
Naast digitalisering is samenwerking tussen godsdiensten en levensovertuigingen onderwerp van gesprek. “Feit is dat godsdiensten en levensbeschouwingen een verzuilde wereld vormen, terwijl de samenleving veel pluriformer is. Ouders zijn steeds vaker geïnteresseerd in het aanbieden van het hele levensbeschouwelijke palet tijdens de basisschoolperiode van hun kind. Het is belangrijk dat het vormingsonderwijs daarop gaat anticiperen. Op 23 juni willen we daarin met alle partijen stappen gaan zetten.’’
[/fusion_text][fusion_gallery layout=”” picture_size=”” columns=”” column_spacing=”” gallery_masonry_grid_ratio=”” gallery_masonry_width_double=”” hover_type=”” lightbox=”yes” lightbox_content=”” bordersize=”” bordercolor=”” border_radius=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]