OnderwijsAdvies en Marant: focus op duurzame ontwikkeling in het onderwijs

[fusion_builder_container hundred_percent="no" hundred_percent_height="no" hundred_percent_height_scroll="no" hundred_percent_height_center_content="yes" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" status="published" publish_date="" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="center center" background_repeat="no-repeat" fade="no" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" video_mp4="" video_webm="" video_ogv="" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_loop="yes" video_mute="yes" video_preview_image="" border_size="" border_color="" border_style="solid" margin_top="" margin_bottom="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" spacing="" center_content="no" link="" target="_self" min_height="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" background_color="" background_image="" background_image_id="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" hover_type="none" border_size="0" border_color="" border_style="solid" border_position="all" border_radius="" box_shadow="no" dimension_box_shadow="" box_shadow_blur="0" box_shadow_spread="0" box_shadow_color="" box_shadow_style="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset="" last="no"][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_imageframe image_id="3953|400" max_width="" style_type="" blur="" stylecolor="" hover_type="none" bordersize="" bordercolor="" borderradius="" align="none" lightbox="no" gallery_id="" lightbox_image="" lightbox_image_id="" alt="" link="" linktarget="_self" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2021/04/pexels-tima-miroshnichenko-5428003-400x267.jpg[/fusion_imageframe][fusion_text columns="" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""] Onder druk van de buitenwereld focussen scholen steeds vaker op de gewenste cijfers en te halen doelen. Maar is dat ook het beste voor de leerling? Anne Jan van den Dool, werkzaam bij Marant Interstudie, coacht leidinggevenden en bestuurders en Hanneke van der Geest, accountmanager en adviseur bij OnderwijsAdvies, richten zich juist meer op wat zij zien als duurzame ontwikkelingen binnen scholen.  

Meten geen doel op zich

Van der Geest: “Die NPO- investering is natuurlijk erg mooi, maar er wordt scholen wel veel opgelegd, waardoor deze vooral bezig zijn om aan alle eisen te voldoen. Van den Dool: “Onderwijs is de unieke interactie tussen leraar en leerling of tussen leerlingen onderling. Een deel van het chagrijn in het onderwijs is ontstaan omdat er steeds meer plannen en kaders liggen die voorbij gaan aan die relatie. Het onderwijs gebruikt allerlei meetinstrumenten om aan te kunnen tonen dat het goed bezig is, prima, maar die zijn inmiddels tot doelen verheven. Dan krijg je dus dat hoge CITO-scores een doel op zich worden. Alsof het halen van een milieukeuring het hoofd- doel van Volkswagen zou zijn.”  

Filosofie onderwijsadvies

Van der Geest: “Onze organisatie focust juist op het in gang zetten van fundamentele en duurzame ontwikkelingen binnen scholen. Dat bevorder je door scholen zelf hun eigen voortgang te laten meten, of de mate van betrokkenheid van de leerlingen. Dat kan door ruimte te creëren om van elkaar te leren. Hoe geef je goede feedback, hoe bevorder je de motivatie of maak je instructies scherper? Dat wordt erg lastig als al van te voren wordt opgelegd wat je moet doen of welke plannen je moet inleveren.” “Bij alles wat we doen in het onderwijs moet er een verband zijn met de ontwikkeling van de kinderen. Als dat er niet meer is, moet je je zorgen maken”, stelt Van den Dool. “Scholen hebben nu vaak de focus op het onderwijsaanbod. Ons uitgangspunt is; richt je meer op wat er geleerd wordt. Dan kun je flexibeler worden in je aanbod. Als iets genoeg is geleerd, kun je bijvoorbeeld stoppen met dat aan te bieden. Dat vinden wij een duurzame ontwikkeling. Kortom; minder lesgeven, meer leren.”   Van der Geest: “Daarnaast staan OnderwijsAdvies en Marant ook voor leraren en hun ontwikkeling, want de leerlingen leren het beste van lerende leraren, binnen een goed functionerend lerarenteam. Leraren die goed geïnformeerd, op basis van wetenschappelijke inzichten, hun eigen keuzes kunnen maken zonder dat alles van buitenaf wordt opgelegd. Dat zien wij als een duurzame ontwikkeling binnen het onderwijs en daar helpen we, met al onze expertise die we in huis hebben, graag aan mee.”  [/fusion_text][fusion_text columns="" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""] [fusion_button link="https://cliquemedia.nl/innovatie-in-de-zorg/" text_transform="" title="" target="_self" link_attributes="" alignment="" modal="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" color="default" button_gradient_top_color="" button_gradient_bottom_color="" button_gradient_top_color_hover="" button_gradient_bottom_color_hover="" accent_color="" accent_hover_color="" type="" bevel_color="" border_width="" size="" stretch="default" shape="" icon="" icon_position="left" icon_divider="no" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]Lees meer artikelen[/fusion_button] [/fusion_text][fusion_button link="http://eepurl.com/gKddPD" text_transform="" title="" target="_self" link_attributes="" alignment="" modal="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" color="default" button_gradient_top_color="" button_gradient_bottom_color="" button_gradient_top_color_hover="" button_gradient_bottom_color_hover="" accent_color="" accent_hover_color="" type="" bevel_color="" border_width="" size="" stretch="default" shape="" icon="" icon_position="left" icon_divider="no" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]Meld je aan voor de nieuwsbrief[/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.