[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
[fusion_dropcap color=”” boxed=”yes” boxed_radius=”50%” class=”” id=””]B[/fusion_dropcap]egeleiders, verzorgenden, verpleegkundigen en praktijkondersteuners van de huisartsenzorg zijn trots op het werk wat ze doen in de zorg. Ze hebben plezier in hun werk en vinden het werk inhoudelijk ook leuk. Echter staat de aantrekkelijkheid van werken in de zorg onder druk. Om de branche aantrekkelijk te houden zouden er meer zorgverleners moeten zijn en meer gelijkwaardigheid en appreciatie. Volgens onderzoek van het Nivel onder deelnemers aan het Panel Verpleging en Verzorging blijkt dat het ook zou helpen als er minder werkdruk en administratieve taken en regels zouden zijn.
90% van de zorgverleners vindt het werk inhoudelijk leuk en gaat met plezier naar werk. 80% zegt ook trots te zijn op hun werk. Ze appreciëren hun baan en geven het gemiddeld een ruime voldoende, namelijk een 7,5. Er is al sinds 2011 een stabiele tevredenheid. De zorgverleners zijn het meest te spreken over het contact met patiënten en collega’s.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”30″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”yes” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ last=”no” spacing=”no” center_content=”yes” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=”” min_height=””][fusion_fontawesome icon=”fa-quote-left” circle=”yes” size=”large” iconcolor=”” circlecolor=”” circlebordercolor=”” rotate=”” spin=”no” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”1″ animation_offset=”” alignment=”center” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”5_6″ layout=”5_6″ last=”yes” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=”” min_height=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Zorgverleners zijn trots op het werk dat zij verrichten. Toch wordt het werk in deze sector steeds vaker als onaantrekkelijk ervaren.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Werkplezier of werkdruk
Het onderzoek toont daarentegen wel aan dat de aantrekkelijkheid van het vak onder druk staat. In 2013 verwachtten 40% van de zorgverleners het huidige werk niet tot hun pensioen vol te kunnen houden. In 2017 was dit aantal gestegen naar 52%. Volgens Anke de Veer, onderzoeker bij Nivel, heeft die toename te maken met het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd. De laatste jaren ervaren zorgverleners ook een steeds hogere werkdruk. Werkdrukmaatregelen moeten topprioriteit krijgen, wil men in de toekomst voldoende personeel hebben.
Lagere werkdruk
Volgens 75% van het personeel zou een lagere werkdruk het werk weer aantrekkelijk maken. Zorgverleners willen ook minder administratieve taken en regels in de zorg. De behoefte aan maatregelen hieraan namen ten opzichte van 2013 sterk toe. Zorgverleners zijn het erover eens dat er te weinig werkdrukmaatregelen worden getroffen. De helft van de ondervraagden vond in 2017 dat er de afgelopen vijf jaar te weinig maatregelen zijn getroffen.
Meer positiviteit
Er is een grote groep zorgverleners die meer personeel in de directe zorgverlening wensen. Daarnaast is er ook een wens voor meer gelijkwaardigheid tussen de werknemers en de directie en meer appreciatie binnen de branche. Zorgverleners krijgen voldoende appreciatie van patiënten en direct-leidinggevenden, maar weinig vanuit de directie.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]