Bazalt Groep: Blended leren vergroot de impact van online-overdracht

Anderhalf jaar geleden zette corona heel onderwijsadviesland op zijn kop, want de scholen waren plotseling gesloten. Het contact kon alleen digitaal worden voortgezet. Veel bureaus probeerden noodgedwongen om via Zoom of Teams zoveel mogelijk te evenaren wat ze daarvoor fysiek hadden gedaan. Bazalt Groep, bestaande uit Bazalt, HCO en RPCZ, zag daarentegen nieuwe mogelijkheden en wilde juist een stap verder gaan, om via digitale communicatie de impact van hun lessen te vergroten. Zij onderzocht de verschillende digitale technieken, en ontwikkelde blended leren voor hun opleidingen.

 

DIEPER LEREN, MEER IMPACT

Eveline Busch, manager Portfolio en Innovatie, heeft het blended leren bij Bazalt Groep mede-ontwikkeld. “We hebben de meerwaarde van digitale overdracht gezocht, in combinatie met fysiek contact.

 

Bazalt Groep wil zo goed mogelijk onderwijs voor elk kind en is er om leraren te helpen dat te verwezenlijken. Via een onlinepresentatie is dat lastig want er blijft weinig van hangen. De impact is bijzonder laag. Wij willen leraren juist tot een niveau van dieper leren, begrip en overtuiging brengen. Dat bereik je niet met een Teams-meeting, maar is wel mogelijk door een combinatie van online en live-ontmoetingen.”

 

LEREN IN EEN STROOMVERSNELLING

Busch onderscheidt drie leerniveaus. “Het basisniveau is informatieoverdracht, dat kan uitstekend online. Niveau twee is vaardigheden inoefenen; wat je hebt geleerd breng je in de praktijk op school, in je klas. Het hoogste niveau bereik je als het geleerde en geoefende je tot dieper begrip en gedragsverandering brengt.”

 

De onlinekant van blended leren gaat via een platform. Dit platform biedt de mogelijkheid om online sessies te organiseren, maar er kunnen ook filmpjes als bewijsmateriaal van het leerproces worden geüpload.

 

De trainer, maar mogelijk ook mede-cursisten, kunnen daar dan via dit platform feedback op geven. Ook het niveau van oefenen, feedback krijgen en verwerken kan dus prima online. Busch: “De resultaten van de trainingen worden uiteindelijk in fysieke bijeenkomsten geëvalueerd en verdiept. Het hele traject is gericht op jezelf verbeteren: stappen maken en daarvan bewijs leveren. Het berust op onderzoek van hoe leren het beste werkt. Feedback brengt leren in een stroomversnelling!”

 

FORMATIEF EVALUEREN

Bazalt Groep begint het project met een onderwerp waar veel vraag naar is: Formatief evalueren, jezelf verbeteren door constante feedback tijdens het leerproces. Dit past natuurlijk uitstekend bij blended leren, dat van hetzelfde principe uitgaat.

 

Oscar van de Leijgraaf, manager Klant en Markt bij Bazalt Groep, ziet nog een ander voordeel van blended leren: “We zien dat de markt verandert. Digitale
platforms bieden extra mogelijkheden om onafhankelijk van de locatie leraren bij elkaar te brengen, en dus feedback te krijgen van collega’s uit het hele land. Dat zal fysiek niet snel mogelijk zijn.”

 

Meer informatie vindt u op www.bazaltgroep.nl

  

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.