Business continuity management krijgt boost door coronacrisis

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Voor continuïteit van de bedrijfsvoering is het belangrijk dat een bedrijf probeert een crisis te voorkomen, én dat het zich voorbereidt op als er toch een crisis komt. Om een ramp te voorkomen zijn allerlei verstandige maatregelen mogelijk, zoals geen open vuur in het bedrijf en goede internetbescherming tegen hackers, maar het opmerkelijke is dat er in moderne bedrijven ondanks alle inspanningen tóch crises plaatsvinden.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

‘NORMAL ACCIDENT THEORY’

Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit, zegt over de normal accident theory dat hoe complexer het productieproces is van een onderneming, hoe normaler het is dat er een crisis zal komen. Het aantal bedrijfscrisises neemt nog steeds toe. Hierbij moeten we niet zozeer aan dodelijke bedrijfsongevallen denken, maar eerder aan de gevolgen van bijvoorbeeld internetfraude, of technische storingen. “Het is nodig om voor het bestrijden van zo’n crises een scenario te hebben. Overdrijving is echter niet nodig. Bedrijven moeten oppassen voor fantasy planning, al te gecompliceerde plannen voor alle mogelijke situaties. Hiervan weten we dat ze niet werken. Een echte crisis gaat altijd net weer anders dan verwacht. Bovendien, in een crisissituatie, als de druk hoog is, valt men terug op eenvoudige handelingspatronen waarmee men het meest vertrouwd is.  Kortom, het gaat om eenvoudige planvorming en het scenario mag niet teveel afwijken van de dagelijkse routine.”

‘PLAN B’ 

Volgens Dick Hortensius, senior consultant management-systemen bij NEN, is het om de bedrijfscontinuïteit te kunnen managen, wel essentieel om een plan B te hebben. Hierdoor moet het primaire proces, het maken van spullen of het leveren van diensten, zo snel mogelijk kunnen worden hervat, en de klanten weer zo snel mogelijk kunnen worden bediend. Heb je zo’n plan niet, dan kun je in het ergste geval ineens geen geld meer verdienen. “De afgelopen periode heeft helder laten zien dat wanneer een bedrijf geen plan B heeft, het volkomen plat kan komen te liggen. Zonder staatssteun zouden al heel wat bedrijven niet meer bestaan. In januari, toen veel producten uit China niet meer kwamen, begon de leveringsketen op te drogen. Bedrijven met een plan B konden snel alternatieve leveranciers inschakelen, met wie ze daar van te voren afspraken over hadden vastgelegd.”

De complexiteit en verknooptheid van bedrijven in ketens, heeft het vak business continuity management flink opgestuwd de laatste jaren. Bedrijven maken steeds meer harde afspraken met leveranciers over de continuïteit van hun leveringen, en contracteren alternatieve leveranciers voor als het misgaat. Bedrijven kunnen zich laten beoordelen en certificeren door onafhankelijke instanties op hun bedrijfszekerheid.

RESERVELEVERANCIERS

Ook Helsloot ziet het voordeel van reserveleveranciers, om te voorkomen dat een bedrijf te kwetsbaar wordt, maar ziet ook problemen: “Het is meestal goedkoper als er maar één leverancier is. Die geeft dan meer korting bijvoorbeeld. In de huidige wereld is alles just in time, en de veerkracht van bedrijven is grotendeels weg georganiseerd. Als je de zaak veerkrachtig hebt ingericht, en ook wat reservevoorraad aanhoudt, dan zal, als er geen rampen gebeuren, je concurrent het beter doen als doeniet veerkrachtig, maar efficiënter werkt. Het vraagt kort gezegd een keuze tussen op korte termijn winst maximaliseren, of op lange termijn risico’s uitbannen. De meeste bedrijven blijken dan toch voor de korte termijn te kiezen. Zo hebben supermarkten uit efficiencyoverwegingen vrijwel geen voorraad meer, Dat is geen probleem totdat bij ijzel de vrachtwagens niet kunnen rijden. Na een halve dag zijn dan de supermarkten leeg. Problematisch, want supermarkten zijn inmiddels een vitale sector, maar meer bedrijfszekerheid is slecht voor de concurrentiepositie. Het blijft afwegen, er zijn geen gemakkelijke oplossingen. Veerkrachtige bedrijven zijn in de huidige praktijk moeilijk te realiseren.

LESSEN VAN CORONA

Corona was, volgens Hortensius, een wake-up call dat een bedrijf zomaar ineens stil kan vallen. “Dit was geen eenmalige gebeurtenis naar mijn idee. De volgende keer kan het een klimaatramp zijn, of een cyber-aanval.” Een tweede leermoment was dat klanten ineens kunnen wegblijven omdat ze niet meer mogen komen. ” Dat betekent dus dat beide kanten van de keten, ook de kant waaraan je levert, kunnen wegvallen. En wat ga je dan doen? Daar zijn heel creatieve oplossingen voor bedacht: pop-up stores op verlaten parkeerterreinen bijvoorbeeld , waarbij toch klanten konden worden bediend. Ook daar zou je in de toekomst afspraken over kunnen maken, bijvoorbeeld met de beheerder van een terrein. Het idee van business continuity management is dat het beter is daar van te voren over na te denken, dan op creatieve improvisatie te vertrouwen.”

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.