[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_imageframe image_id=”3653|400″ max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2021/03/pexels-karolina-grabowska-4475523-400×267.jpg[/fusion_imageframe][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
[fusion_dropcap color=”” boxed=”yes” boxed_radius=”50%” class=”” id=””]D[/fusion_dropcap]e coronacrisis veroorzaakt bij veel mensen een gevoel van financiële onzekerheid. Dit kan concreet zijn, bij mensen die hun inkomen hebben zien wegvallen, maar ook veel vager. Onrust over de toekomst. Kunnen de kinderen straks nog studeren, hoe lossen we de hypotheek af en hoe zit het met het pensioen dat ook steeds onzekerder lijkt te worden. Houd ik mijn baan nog wel? Extra inkomsten genereren door sparen biedt weinig hoop, want de rente op een spaarrekening stelt ook niets meer voor.
[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Wie de onzekerheid te lijf gaat met een gedegen financiële planning en passende maatregelen ontdekt in veel gevallen wel oplossingen. Er bestaan verzekeringen die een gezin voor allerhande calamiteiten kunnen behoeden, zorgen dat de hypotheek in elk geval wordt afgelost of het pensioen en het inkomen worden gegarandeerd. Wat betreft de lage rente zoekt men het vaker in beleggen, hetzij zelf, hetzij via een vermogensbeheerder.
Beleggen: zelf doen of via vermogensbeheer?
“Als gevolg van de lage rente zijn er inderdaad meer particulieren die willen gaan beleggen,” zegt Theo Andringa, voorzitter van de Vereniging van Vermogensbeheerders & Adviseurs (VV&A), de brancheorganisatie van vermogensbeheerders in Nederland. “Dat was al zo toen de rente 2% stond en dat percentage daalt steeds verder. Nu de rente negatief is neemt het aantal beleggers snel toe. Er gebeurt iets met de emoties van een spaarder als zijn geld op de bank een kostenpost wordt. Dat is een drempel die men niet zomaar overschrijdt, men ervaart het misschien als onrechtvaardig.”
Execution only
Een deel van de beleggers doet het zelf (execution only), en maakt zijn eigen beleggingskeuzes. Dat kunnen bepaalde aandelen, fondsen of vastgoed zijn, maar ook bitcoins, edelmetalen, MKB-ondernemingen of alles waar de belegger in gelooft. Het heeft voordelen om in vrijheid geheel zelfstandig te beleggen, maar het gevaar van speculatief handelen ligt wel op de loer, vooral als men met een kortetermijnvisie actief koopt en verkoopt. Dat kan veel winst maar ook veel verlies opleveren en het is de vraag of elke belegger uiteindelijk zin heeft in grote koersuitslagen en de stress die daarmee gepaard kan gaan. De lokroep van mogelijk snelle waardestijgingen van beleggingen is sterk op emotie gebaseerd, men wil koste wat kost rendement. Voor deze vorm van beleggen is essentieel dat men zich expliciet bewust is van de risico’s.
Vermogensbeheer
Daar ligt de toegevoegde waarde van een vermogensbeheerder. Hij is verplicht een ‘know your customer’–rapport op te stellen. Hij vormt zich een gefundeerde mening over de klant die hij tegenover zich heeft. Elke vermogensbeheerder doet per klant een risicoanalyse en zoekt passende beleggingen. Dat noemt men ‘zorgplicht’. Wat is de risicobereidheid? Wat zijn de beleggingsdoelen? Op welke leeftijd wil de klant die bereiken? Is zijn doel haalbaar met het beschikbare vermogen?
Een vermogensbeheerder kan daarbij zover gaan dat er een uitgebreid financieel plan ontstaat, waarbij ook het inkomen, dat van de partner, de hypotheek, overwaarde van de woning, pensioenen en spaargeld worden betrokken. Aan dit plan worden dan de beleggingskeuzes ontleend. Het plan kan tussentijds worden bijgesteld, als bijvoorbeeld de omstandigheden of doelstellingen veranderen.
Beleggersprofielen
Uit gesprekken en vragenlijsten komt het beleggersprofiel van de belegger naar voren; of hij defensief is ingesteld of offensief. Offensief in dit kader heeft niets met speculatie te maken, maar vooral met risicobereidheid. Een beleggingsportefeuille schommelt altijd in waarde: op lange termijn stijgen de beurzen, maar er zijn ook periodes waarin de waarde terugvalt. Een defensieve portefeuille met een prognose van gemiddeld 2% winst per jaar fluctueert dan bijvoorbeeld tussen 6% positief en 4% negatief. Een offensieve portefeuille heeft een prognose van bijvoorbeeld 7%, maar fluctueert tussen plus 20% en min 15%. Het is dan de vraag of de belegger psychisch is opgewassen tegen de periodes waarin hij zijn vermogen ziet slinken. Hoe verder overigens de horizon ligt hoe offensiever men kan beleggen, omdat de kans groter is dat het nagestreefde rendement op langere termijn wordt gehaald. Hierin zijn allerlei strategievariaties mogelijk. Zo kan iemand van offensief naar defensief of sparen overgaan, als hij na een mooie vermogensopbouw de risico’s wil verminderen.
Verschillende beheerders
Andringa: “Elke vermogensbeheerder voldoet aan de zorgplicht en verdeelt zijn klanten in offensief en defensief of gradaties daar tussenin. De praktische invulling van hun portefeuilles verschilt wel. De ene beheerder werkt met genuanceerde aandelenselecties, de ander met verschillende beleggingsfondsen, om een betere spreiding te bereiken dan met losse aandelen mogelijk is. Mensen met echt grote vermogens kunnen naast dit basale vermogensbeheer nog geld hebben om te beleggen in wat ze leuk vinden. Dat kan natuurlijk alleen als de directe doelstellingen voor de lange termijn zijn veiliggesteld.”
[/fusion_text][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
[fusion_button link=”https://cliquemedia.nl/innovatie-in-de-zorg/” text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment=”” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” size=”” stretch=”default” shape=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]Lees meer artikelen[/fusion_button]
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_button link=”https://cliquemedia.nl/clique-magazine-maart-2021/” text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment=”” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” size=”” stretch=”default” shape=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]Lees het E-MAGAZINE hier![/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]