De duurzaamheidstussenstand van ondernemend Nederland

Met de Week van de Circulaire Economie (7 t/m 12 februari) en de uitreiking van de Circular Awards 2022 in aantocht is het een goed moment om de duurzaamheid van ondernemend Nederland te bekijken. Door de bank genomen doen ‘we’ het goed. Heel goed zelfs. Toch zijn er, ondanks succesvolle businesscases, nog veel ondernemers die het moeilijk vinden om met hun bedrijf te verduurzamen. NKL Nederland en Het Versnellingshuis Nederland Circulair, project van Het Groene Brein, geven aan dat verduurzamen geen groot obstakel hoeft te zijn.

Duurzaam ondernemen is niet eenvoudig en tal van ondernemers zouden graag een stap willen zetten met hun bedrijf, maar weten vaak niet hoe. Kennisorganisaties als NKL Nederland en Het Versnellingshuis zijn voor hen een goede bron aan informatie of kunnen zelfs advies op maat te geven.

 

Gunstig voor de Nederlandse gebruiker

 

Veel organisaties hebben producten (of personeel) te vervoeren. Dan is een voor de hand liggende optie om dat transport van (en naar) de onderneming elektrisch te doen. Zeker in Nederland, vertelt Roland Ferwerda, managing director van het kennisplatform voor elektrisch vervoer NKL Nederland: “Er gaan hier drie zaken erg goed. Het aantal laadpunten dat we hebben ligt hoog. De dichtheid van die laadpalen ligt erg hoog vergeleken met de rest van Europa. En we hebben heel snel spelregels voor een open markt ingericht, waardoor een relatief groot aantal partijen zich met laadinfrastructuur bezighoudt, wat gunstig is voor de gebruiker.” Zakelijk steeds interessanter Goed nieuws voor de EV-rijder dus. Maar ook zakelijk wordt het steeds aantrekkelijker, legt 

 

Ferwerda uit: “De business case voor bestelauto’s en trucks wordt steeds interessanter. Daar lopen we qua verkoopaantallen in vergelijking met personenauto’s misschien wel 10 of 12 jaar op achter, maar er wordt hard gewerkt om dat gat in te lopen. Écht interessant wordt het voor ondernemers als je tijdens het laden en lossen je auto kunt opladen, bijvoorbeeld.” En het argument dat het produceren van elektrische auto’s meer schade berokkent, kan ook naar het land der fabelen worden verwezen. Ferwerda: “Ik denk dat er nog wel wat meer erkenning mag komen voor de waarde die elektrisch vervoer levert aan het reduceren van CO2 -doelstellingen. Uiteraard is het verbruik zuiniger. Maar ook het productieproces van elektrische auto’s heeft een lagere CO2 -uitstoot dan conventionele auto’s. Terwijl over de levensduur van de auto de uitstoot ook lager ligt bij elektrische auto’s. Maar laten we tegelijkertijd ook kijken hoe we het aantal auto’s op de weg kunnen verlagen om de leefbaarheid van steden te verbeteren. Deelauto’s zijn daar een goede oplossing voor.” 

 

Circulair over het hoofd gezien

 

 “Wanneer het gaat om een duurzaamheidstransitie kijken we nog te vaak alleen naar het energieverbruik. Circulariteit van de materialen worden daarbij snel over het hoofd gezien.”, vertelt Mark Beumer, casemanager bij Het Versnellinghuis. “Dat is voor ondernemers ook een worsteling, want het is vaak makkelijker om fossiel of lineair te produceren. Soms is circulair ook gewoonweg iets duurder. Toch zijn er steeds meer consumenten of zakelijke klanten die circulariteit juist als koop-argument zien.

 

Oude trein wordt nieuwe trein of plantenbak

 

Kijkend naar de winnaars van de Circular Awards van vorig jaar, dan valt daar een hoop te leren voor ondernemers, weet Beumer: “De NS is al lang bezig met duurzaamheid en kopen hun stroom, bijvoorbeeld, al jaren in bij groene leveranciers. Maar vorig jaar hebben ze de Circular Award gewonnen vanwege het refurbishen van hun oude treinen. Deze gaan nu naar de werkplaats in Haarlem, waar ze gedemonteerd en gereviseerd worden. 98

% van alle onderdelen wordt daarna weer nuttig herbruikt. Daarvan komt 85% van de onderdelen weer terug in een nieuwe trein en van de overige 15% maakt men tassen, plantenbakken, tafeltennistafels of krijgen een tweede leven op NS kantoren of stations.”

 

Omzet verhoogd

 

Schijvens Corporate Fashion, de winnaar van 2020, produceert bedrijfskleding voor grote organisaties als Hema, CSU, Etos en Bever. “Zij streven ernaar dat 100% circulair te doen.”, vertelt Beumer. “Bij de productie gebruiken ze secundaire grondstoffen bestaande uit 50% gerecycled textiel en 50% gebruikte PET-flessen. Gebruikte kleding nemen ze vervolgens weer terug om weer opnieuw te verwerken. Een perfecte businesscase, want sinds zij circulair zijn gaan ondernemen ligt de omzet hoger en hebben ze meer klanten gekregen.”

 

Het design aanpassen Ook kun je als ondernemer kijken naar je eigen product en deze herontwikkelen. De Deventer beddenfabrikant Auping heeft een wereldwijde primeur te pakken door als eerste een volledig circulair matras te ontwikkelen. Beumer daarover: “Elk jaar kun je de Johan Cruijff Arena vullen met matrassen die in Nederland worden afgedankt. Tot twee jaar geleden hadden we daar geen goede oplossing voor. Een matras is namelijk een ingewikkeld product, waarin verschillende soorten metaal, schuim en textiel in verwerkt zijn. Dat is lastig om te recyclen. Auping is hun Evolve matras gaan innoveren, zodat er nog maar twee of drie materialen in zitten. Daarmee is het veel simpeler geworden om te recyclen. Die materialen zitten niet meer verlijmd, zijn makkelijker uit elkaar te halen, en dus makkelijker te verwerken. Bij circulair denk je al snel aan recycling, maar Auping is helemaal aan het begin, bij het design, begonnen.”

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.