De Gelijke Kansen Alliantie: Verschil moet er niet zijn, dat moet je maken

[fusion_builder_container hundred_percent="no" hundred_percent_height="no" hundred_percent_height_scroll="no" hundred_percent_height_center_content="yes" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" status="published" publish_date="" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="center center" background_repeat="no-repeat" fade="no" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" video_mp4="" video_webm="" video_ogv="" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_loop="yes" video_mute="yes" video_preview_image="" border_size="" border_color="" border_style="solid" margin_top="" margin_bottom="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" spacing="" center_content="no" link="" target="_self" min_height="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" background_color="" background_image="" background_image_id="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" hover_type="none" border_size="0" border_color="" border_style="solid" border_position="all" border_radius="" box_shadow="no" dimension_box_shadow="" box_shadow_blur="0" box_shadow_spread="0" box_shadow_color="" box_shadow_style="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset="" last="no"][fusion_text columns="2" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""] Alkmaar, Almere, Heerlen. Drie steden met een eigen verhaal en identiteit, maar met een gedeelde uitdaging op het gebied van gelijke kansen. Om die uitdaging aan te gaan zijn ze aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie. Drie wethouders met kansengelijkheid in hun takenpakket delen hun ervaringen met elkaar.  Aan het woord: Roelie Bosch (ChristenUnie - Almere) Elly Konijn-Vermaas (D66 - Alkmaar) Jordy Clemens (SP - Heerlen) VERLOREN TALENT Konijn-Vermaas: “De basis van onze aanpak op het vlak van kansengelijkheid hebben we al sinds 2016 vastgelegd in de Alkmaarse Onderwijsagenda, een breed gedragen document waarin de ambities van de gemeente en scholen zijn vastgelegd. Maar het gaat natuurlijk veel verder dan het onderwijs. We hebben het over kansen die portefeuilles overstijgen. Daarom zijn we bij de GKA aangesloten.” Clemens: “Je zou willen dat kansenongelijkheid alleen maar om geldgebrek zou gaan, want dan heb je het redelijk makkelijk opgelost. Het probleem is dat iemand die opgroeit in armoede al op de dag van geboorte een lagere levensverwachting heeft. Een grotere kans om bij Jeugdzorg terecht te komen. En een lagere kans op het afronden van een opleiding, laat staan een hogere opleiding. Je staat dus al vanaf je geboorte met 3-0 achter. Dat is niet alleen vervelend voor dat gezin, maar ook voor de samenleving, want daarmee verspillen we talent.” Bosch: “In Almere stimuleren we brede talentontwikkeling op het vmbo. Dat is juist voor kinderen op het vmbo zo belangrijk. Ik was laatst bij de slotavond van een leer-je-talent-kennen project, waarbij het expliciet de bedoeling was dat de ouders aanwezig zouden zijn. Die ontdekken dan dat hun kind ergens hartstikke goed in is. Ze zijn dan trots, en zien een heel nieuwe kant van hun kind. Natuurlijk zijn er ouders die dat talent al van hun kind weten, maar echt niet allemaal.” LAAGDREMPELIGHEID IS DE SLEUTEL  Clemens: “De zorg voor kinderen, begint bij ouders. Zo hebben wij (alcoholvrije) oudercafés opgezet, waar ouders het op een laagdrempelige wijze met elkaar of met hulpverleners kunnen hebben over waar ze tegenaan lopen in het opvoeden van kinderen.” Konijn-Vermaas: “Zo werken wij ook al bijna 20 jaar met ouderkamers op scholen. Dat is een ruimte op school waar ouders elkaar ontmoeten. Dan drinken ze een kop koffie en stellen ze elkaar vragen. Daar kan bijvoorbeeld ook een GGD uitleg geven over wat ze doen en waarom. Daarmee verbind je alles aan elkaar.” Bosch: “Wij werken met de digitale brievenbus ‘Als ik later groot ben’ Kinderen kunnen hun droom in briefvorm in deze Brievenbus ‘stoppen’. Heel laagdrempelig. Wij gaan dan kijken hoe wij deze dromen kunnen realiseren. Soms is het makkelijk te regelen als er thuis voldoende middelen zijn. Maar je komt er op deze manier ook achter wanneer dat niet het geval is. En dán kun je het verschil maken voor dat kind of die jongere!” NOG MEER INITIATIEVEN Konijn-Vermaas: “Daarnaast hebben we de training Wegwijs In Gedrag in de regio Alkmaar omarmd. Dat moet leerkrachten bewust maken van hun eigen aannames en oordelen. De eerste drie seconden dat je in aanraking komt met een kind zijn bepalend voor hoe je kijkt. Doe je dat naar dat kind met alle informatie die je al hebt: de familie, de leefomstandigheden, eerdere schoolprestaties, etc.? Of kijk je naar wat dat kind aan kansen of talenten heeft? Die open blik maakt een groot verschil.” Clemens: “We voeren schoolzwemmen weer in, zorgen voor gezonde voeding op scholen, zorgen dat kinderen gratis naar musea kunnen en zijn bezig met de komst van een gratis kindertandarts. Daarmee help je kinderen op de plek waar ze het nodig hebben.”
“De eerste drie seconden dat je in aanraking komt met een kind zijn bepalend voor hoe je kijkt."
Bosch: “Bij ons is taal een grote uitdaging. Daar hebben we een lokale taalaanpak voor. We zagen dat jongeren op school op taal af moesten haken, maar op andere vakken wél aantoonbaar intelligent zijn. Met Kopklassen geef je hen een jaar lang intensieve taaltraining, met als resultaat dat in plaats van 13%, 70% een HAVO/VWO advies krijgt. Dat is een spectaculair verschil! Nu zeg ik niet dat iedereen HAVO of VWO moet halen, maar het mag niet zo zijn dat taal in de weg staat van hun ontwikkeling.” DOMEINOVERSTIJGEND HANDELEN Bosch: “De kunst is om domein- of afdelingsoverstijgend te handelen. Er is maar één leefwereld van onze inwoners en daar moet je op aansluiten. Op elk vlak. Wat dat betreft zie ik dan ook weinig politieke weerstand in Almere.” Konijn-Vermaas: “Ook hier zien we dat het thema breed gedragen wordt. Ik voel me bevoorrecht om op deze manier te kunnen samenwerken. Dat maakt de invulling zoveel makkelijker en er gaat geen tijd verloren om in overleggen anderen te overtuigen.” Clemens: “We moeten kansengelijkheid blijven agenderen en er voor zorgen dat de kinderen in de toekomst een beter perspectief krijgen dan de kinderen van gisteren. Want daar hebben we kansen gemist. Wat Heerlen betreft, staan de neuzen allemaal dezelfde kant op. Mijn zorg zit erin of we bij het rijk ook de partner kunnen vinden die we heel hard nodig gaan hebben.” BORGEN VOOR DE TOEKOMST Clemens: “Om deze initiatieven te borgen voor de toekomst moeten we laten zien dat deze aanpak werkt. Dat, bijvoorbeeld, schoolzwemmen zorgt voor meer beweging onder de kinderen, maar óók dat ze vaker zwemdiploma’s halen.” Bosch: “Ik denk dat we dat allemaal nog veel meer kunnen doen. Veel meer de resultaten delen van zulke initiatieven. Laat jongeren maar vertellen wat het voor hen betekent en hoe zij weer ambassadeurs kunnen zijn voor andere jongeren. De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en werkt samen met scholen, gemeenten en maatschappelijke partners aan het verbeteren van kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor thuis, de school en de leefomgeving. Meer weten? Kijk dan op: www.gelijke-kansen.nl [/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.