Duizenden uitgestelde huidkankerdiagnoses uitdaging voor de zorg

De lockdowns zorgden voor duizenden uitgestelde huidkanker-diagnosen, blijkt uit recent onderzoek van epidemioloog Marieke Louwman van het IKNL en dermatoloog Marlies Wakkee van het Erasmus MC. Dermatoloog Martijn Meijs van het BovenIJ in Amsterdam verwacht een iets minder luxe, maar meer efficiënte zorg met innovatieve oplossingen om zo de gevolgen van de lockdowns op te vangen.

 

Louwman van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) en Wakkee van het Erasmus MC analyseerden gegevens uit de Nederlandse Kankerregistratie en PALGA-databank en zagen tijdens de eerste lockdown de helft minder basaalcelcarcinomen en een derde minder plaveiselcelcarcinomen diagnoses dan in eerdere jaren. Daardoor werden over heel 2020 bijna 12.000 basaalcelcarcinomen en ruim 1.100 plaveiselcelcarcinomen minder ontdekt.

 

Het aantal eerste melanoomdiagnoses in 2020 (7.720 mensen) lag ook lager dan in 2019 (7.866 mensen), maar het aantal diagnoses melanomen na de tweede lockdown in 2021 (2.439 mensen), lag juist hoger in vergelijking met 2019 (2.090 mensen). “Zo’n sterke terugval in huidkankerdiagnoses als tijdens de eerste lockdown, is ongekend,” zegt Wakkee in een artikel op de website van IKNL.

 

Martijn Meijs is nu ruim veertien jaar dermatoloog en opgeleid in het AMC. Hij werkt momenteel in het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam. Hij is daarnaast betrokken bij de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) in de huidkankerzorg. Via Skinvision is er een app ontwikkelt om huidkanker te herkennen. Daarnaast is Meijs betrokken bij stichting Phizi, een organisatie om de samenwerking tussen huisarts en dermatoloog te verbeteren, waarbij de specialist in de huisartsenpraktijk kleine ingrepen doet. Meijs: “Dat geeft meer passende zorg: minder onnodige zorg en een patiënt die niet meer naar het ziekenhuis hoeft.”

 

Beide innovatieve ideeën kwamen tijdens de lockdowns meer in een stroomversnelling. Meijs: “Als de zorg niet in het ziekenhuis kan, moet je het dichter bij de patiënt organiseren. Je biedt het ziekenhuis zo ook de mogelijkheid om de contacten met de huisartsen te vergroten en de eenvoudigere problemen wat af te stoten, waardoor het ziekenhuis zich ook meer op de inhaalzorg kan richten.”

 

Meijs: “Mensen zijn innovatief en vinden samen de weg. Wij moeten wel accepteren dat het niet meer the sky is the limit is. We moeten daarom als artsen en patiënten wennen dat de zorg minder luxe wordt. Je hoeft niet meer elk pukkeltje te verwijderen. We moeten het efficiënter inrichten en dat vergt nog een hele prestatie, want we zijn er nog niet, en weten niet of de toekomst weer een nieuwe corona brengt.”

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.