‘Durf te investeren in arbeidspotentieel’

Het werkende leven post-corona ziet er anders uit dan voorheen. De ideale baan draait lang niet meer altijd om een fantastisch salaris of mooie arbeidsvoorwaarden, maar gaat steeds meer om zingeving en eigen regie. Op een andere manier kijken naar je huidige arbeidspotentieel is dan ook noodzakelijk om toekomstbestendig te blijven.

 

“Na een lange periode van thuiswerken is de mindset van veel werknemers veranderd”, weet Annemieke Laverman, directeur van Nieuwkans, gespecialiseerd in duurzame inzetbaarheid. “Door het thuiswerken worden medewerkers geconfronteerd met alleen hun huidige werk-zaamheden, alle gezellige en sociale aspecten zijn verdwenen. Hierdoor gaan medewerkers nadenken. Waar krijg ik nu daadwerkelijk energie van en past datgene wat ik doe ook echt bij mij? En dat blijkt lang niet altijd het geval!” Dit is echter wél nodig om als organisatie strategisch door te kunnen groeien. “Voorkom dat je mensen verder gaan kijken”, adviseert ze.

 

Herziening van bedrijfs- en arbeidspotentieel
Een kwestie van communiceren, vertelt mede-directeur Mark Daamen. “Want vaak is er intern veel mogelijk. Om je mensen op de juiste andere plek te laten landen, moet je wél weten wat ze willen.” En laten zien waar je als bedrijf naartoe gaat, benadrukt hij. “De coronacrisis heeft veel processen versneld, denk bijvoorbeeld aan digitalisering. Ook dat heeft impact op de strategie. Inzicht hierin geeft duidelijkheid en dat heb je nodig om mensen in beweging te laten komen.

 

 

Invloed op de eigen toekomst
Nieuwkans maakt werkgevers en werknemers daarom bewust van de invloed die zij hebben op hun eigen toekomst. “Dit doen wij met de zogeheten Future Check. Aan de hand van twee interactieve sessies geven wij inzicht in de visie en strategie van de organisatie en welke invloed dit heeft op de toekomstige rollen binnen de organisatie. Hierdoor ontstaan er inzichten bij de medewerkers of de huidige functie ook in de toekomst nog passend is. Daarbij geven we inzicht in de kerncompetenties van medewerkers, waardoor ze vanuit deze competenties de vertaling kunnen maken naar andere interne functies.”

“De organisatie zal dus zijn focus moeten verleggen van functiegestuurde rollen naar competentie-gestuurde rollen. Hierdoor investeer je in je arbeids-potentieel en dit is vaak vele malen effectiever en efficiënter dan het aantrekken van nieuwe medewerkers”, vult Daamen aan. “Dus concreet door te kijken naar een creatievere benutting van je arbeidsmarktpotentieel.”

 

 

 

 

 

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.