Een psychologische blik op het overleven op de werkvloer in crisistijd

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Sinds de uitbraak van het corona-virus zijn we meer dan ooit bezig geweest met (de nationale) gezondheid. Maar in alle commotie en structurele veranderingen zijn we onszelf in veel gevallen uit het oog verloren. De noodklok luidt nog niet, maar we moeten wel wakker worden, zo zien ook neuropsycholoog Margriet Sitskoorn en arbeids- en organisatiepsycholoog Tinka van Vuuren.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

COVID-19 en de bijbehorende anderhalvemetersamenleving hebben een flinke impact op onze vitaliteit. De druk ligt hoger, de onzekerheid is toegenomen en we zijn minder actief op sociaal en sportief vlak. Stuk voor stuk facetten die ongemerkt grote gevolgen hebben op de gezondheid en motivatie van ons allemaal. Want hoewel er nog geen grootschalige onderzoeken hebben plaatsgevonden hoef je maar om je heen te kijken om de gevolgen te kunnen zien. Om over de druk op de werkvloer nog maar te zwijgen. We hebben te maken met een onzekere, economische toekomst, terwijl volledige arbeidssectoren al op hun gat liggen en (massa)ontslagen dreigen. Geenszins redenen om enthousiast aan de werkdag te beginnen.

Toch hoeft dat niet het geval te zijn, legt Margriet Sitskoorn uit. “Dit is een nieuw tijdperk voor ons als mens, maar voor de hersenen is verandering altijd al aan orde van de dag geweest. Ze varen op automatismen en die ontwikkel je zelf. Als het gedwongen anders moet, dan gaat dat niet eenvoudig maar het kan wel. Onze hersenen zijn namelijk neuroplastisch en moeten netwerken bouwen om te kunnen functioneren. Die netwerken worden gevormd door ervaringen en worden steviger door bepaalde handelingen vaak te herhalen. Zo ontstaan die automatismen. Ze zijn echter niet in steen gebeiteld en kunnen, wanneer jij dat van ze vraagt, vervangen worden door nieuwe vaardigheden.” Dus klinkt het advies om slechte gewoontes te doorbreken en nieuwe, positieve gewoontes aan te leren. “Vragen als wat wil ik, wat kan ik en wat moet ik, helpen hierbij”.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker wanneer je het gevoel hebt jezelf extra te moeten bewijzen nu je vanuit huis werkt. Zien je collega’s wel dat je al je uren maakt? Heeft de baas wel gemerkt hoe hard je aan dat ene project hebt getrokken? Bovendien is de stap om de laptop er buiten werktijd weer bij te pakken een veel kleinere nu je huis ook je werkplek is. “Thuiswerken geeft vaak meer stress.”, geeft Sitskoorn aan. “Je kunt 24 uur per dag op alles reageren en wilt vaak laten zien dat je serieus aan het werk bent ook al lopen de kinderen om je heen. Op kantoor ziet iedereen dat je er bent. Nu moet dat op een andere manier. Je ziet, bijvoorbeeld, dat het mailverkeer flink is toegenomen.” Daarnaast heeft de werkplek vaak nog een andere, vaak vergeten functie: een sociale. Denk maar eens aan het praatje bij de koffieautomaat of de lunch. Of de momenten dat je het weekend doorneemt met collega’s. Zelfs een vluchtige “alles goed?” in het voorbijgaan, heeft een functie. Sitskoorn: “Ondanks dat je meer digitaal contact met ze hebt, mis je je collegae toch voor sociale aspecten. Je zou bijvoorbeeld calls kunnen invoeren, gewoon om bij te praten. Of samen (buiten)sporten. Het sociale aspect moet je weer in je dag inbouwen.”

Toch heeft een crisis als deze ook positieve kanten voor de vitaliteit van Nederland. Van Vuuren: “Dit is voor veel mensen een belangrijke aanzet geweest om nieuwe dingen te leren. We moesten gedwongen op afstand werken en nu zien we dat we dat óók kunnen. We hebben allerlei nieuwe programma’s aangeleerd. Zodoende leren we op de werkplek thuis.” Het sluit naadloos aan op het advies dat zowel Van Vuuren als Sitskoorn geven om het werk, maar ook je privé-leven leuk te houden: ga nieuwe dingen doen. Sitskoorn: “Enkele musea zijn weer open. Laat je daar inspireren. Ga Spaans leren, als je dat ooit had willen doen. Leer Grieks koken. Dit is het moment! Nieuwe activiteiten maken nieuwe netwerken aan en dat is goed voor je algehele welzijn.“ Van Vuuren vult haar aan: ”Doordat je nieuwe dingen doet, leer je weer, het motiveert je, het verbreedt je kansen en het is vooral leuk om te doen. Je moet je leven lang blijven ontwikkelen, dat is goed voor de mens.”

Ook voor werkgevers ligt er een belangrijke taak om hun personeel gemotiveerd en gezond te houden, vertelt Van Vuuren: “Werkgevers moeten meer terug gaan geven, Aandacht, waardering…zorg dat mensen de erkenning krijgen die ze verdienen.” Geld hoeft daar niet noodzakelijkerwijs een rol in te spelen. Het gaat vooral om erkenning en gezien worden, geeft Van Vuuren aan. “We hebben terecht geapplaudisseerd voor medewerkers in publieke sectoren en hen laten weten dat ze er toe doen. We hebben de term ‘vitale beroepen’ kunnen toevoegen aan de Nederlandse taal. Daar moeten we niet mee stoppen.” En als de werkschoen écht niet meer past? “Ga dan vooral iets nieuws doen.”

[/fusion_text][fusion_gallery layout=”” picture_size=”” columns=”” column_spacing=”” gallery_masonry_grid_ratio=”” gallery_masonry_width_double=”” hover_type=”” lightbox=”yes” lightbox_content=”” bordersize=”” bordercolor=”” border_radius=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][fusion_gallery_image image=”https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/10/img_simple.jpg” image_id=”2913″ link=”” linktarget=”_self” /][fusion_gallery_image image=”https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/10/Margriet-Sitskoorn-3-e1603464957118.jpg” image_id=”2912|full” link=”” linktarget=”_self” /][/fusion_gallery][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.