Wat kan men nog met zijn geld tegenwoordig? Er komt steeds meer kapitaal in omloop, omdat het door coronabeperkingen steeds lastiger kan worden uitgegeven. Een deel gaat richting beleggen. Er zijn veel beleggers bijgekomen die bang zijn de boot van de uptrends te missen en snel hun geld in populaire aandelen steken. Het is de vraag of dat verstandig is, want het gaat vaak impulsief. “Beleggen lokt, vooral als je spaargeld niets oplevert, maar het heeft het gevaar van gokken” zegt Martine Hafkamp, algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. “Om te beleggen heb je een plan nodig dat tegen een paar tegenslagen bestand is.”
Men kan snel de fout in gaan natuurlijk…
“Er zijn veel mensen die er te makkelijk over denken en te snel instappen. Die hebben alleen nog opgaande beurzen meegemaakt. Ze beleggen in populaire aandelen omdat iedereen dat doet, wat de koersen vanzelf omhoog drijft. Maar er bestaan geen beurzen die alleen maar omhoog gaan. Ook geen aandelen trouwens. In de AEX wordt de winst gemaakt door een beperkt aantal aandelen, de rest presteert neutraal of zwak. Niemand moet zich laten leiden door de waan van de dag. Je moet goed je huiswerk doen en alleen kopen wat bij je past.”
Wat is ‘je huiswerk doen’?
“Je moet begrijpen waar je in belegt voordat je eraan begint en kijken hoeveel risico je kunt lopen. Je moet je financiële positie in kaart brengen en je doelstellingen formuleren: ‘waarom wil ik eigenlijk beleggen’? Dat klinkt als een open deur, maar veel mensen denken er in alle haast niet over na. Beleggen is niet zonder risico, anders zouden er ook geen winsten mogelijk zijn. Je moet objectieve keuzes maken, dat vinden veel mensen lastig, ze zijn er emotioneel bij betrokken. Zodra ze dat beseffen huren ze vaak een partij in zoals Fintessa. Wij hebben emotionele afstand.”
Wat is het voordeel van Fintessa?
“Wij helpen mensen objectieve en passende beleggingskeuzes te maken. We zijn een onafhankelijk vermogensbeheerkantoor en hoeven geen standaardproducten te verkopen. De beleggingskeuzes zoeken we meestal in aandelen van stabiele, winstgevende beursgenoteerde bedrijven. Die bieden bescherming tegen inflatie, tenminste als de vraag naar hun producten in stand blijft. Voeding en technologie zullen onder alle omstandigheden blijven groeien. Het gokelement moet zo klein mogelijk zijn. Beleggen moet een alternatief zijn voor sparen, met beheersbare risico’s en een goede kans op rendement.”
Wat zijn de filosofie en strategie van Fintessa?
“We willen optimaal rendement voor onze klanten binnen hun profiel. We leveren maatwerk, we luisteren goed naar wat klanten willen en aankunnen. We hebben geen beleggingsfondsen, dus stellen we de portefeuilles samen met een individuele mix van aandelen, ETF’s en wat obligaties. Dat houdt de kosten ook laag en biedt transparantie, de klant kan precies zien waarin hij belegt. Het is rechttoe rechtaan, niets geheimzinnigs. Voor de spreiding beleggen we het liefst in wereldwijde marktleiders. Die hebben al bewezen dat ze slechtere tijden aan kunnen en vaak stabiel dividend betalen.
We hebben regelmatig contact met onze klanten om ze bij te praten over onze ideeën en waarom we beleggen zoals we voor ze beleggen. Persoonlijke betrokkenheid geeft vertrouwen. We doen vermogensbeheer, dus we richten wel zelf hun portefeuilles in, de klant geeft dat graag uit handen. We hebben een beleggingscomité, waarmee we zeer regelmatig de portefeuilles doorspreken.
We zetten lijnen uit en spelen in op trends die we zien ontstaan. We handelen actief, niet elke week maar als we kansen zien kopen we en als we denken dat we een aandeel beter kunnen verkopen dan doen we dat ook. Het geeft klanten rust, ze willen er liever geen bemoeienis mee.”
Werkt jullie methode beter dan indexbeleggen?
“Een index is een gemiddelde en daardoor een soort eenheidsworst. Men zegt dat je een index nooit consistent kan verslaan, maar daar gaat het helemaal niet om. Beleggers zijn geen eenheidsworst, iedereen verdient zijn eigen benadering. Iemands geld is meer waard dan het in een index stoppen. Indexen zijn geschikt voor thuisbeleggers die er geen aandacht aan kunnen schenken.”
Wie zijn jullie klanten?
“Onze klanten hebben geen tijd om zelf te beleggen of vinden het eng om het zelf te doen. We hebben een tevreden groep particulieren maar ook ondernemers en zakelijke rekeningen. Het is een brede doelgroep die groeit, juist omdat de rente op hun spaarrekening is verdwenen. Het belangrijkste is dat ze blij met ons zijn. Dat blijkt vooral uit de mond-totmondreclame. Nederlanders zijn terughoudend als het om geld gaat, dus als ze tevreden zijn en dat delen met anderen dan beschouwen we dat als een blijk van groot vertrouwen.”
Voor meer informatie ga naar www.fintessa.nl