[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Nu wij allemaal meer en meer thuiswerken rijst de vraag; hoe pak je dit het beste aan?
Om te beginnen, wat zijn de rechten en plichten voor thuiswerkers?
De werkgever heeft te allen tijde een zorgplicht voor zijn werknemers, hij is dus verantwoordelijk voor een goed instelbare werkplek. Dit varieert per werknemer, omdat niet elke thuissituatie zich leent voor de ideale werkplek. Bespreek samen met jouw werkgever wat het beste past en houd rekening met het volgende:
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Bureaustoel
- De bureaustoel moet voor jou goed in te stellen zijn. Let vooral op armsteunen die smal genoeg ingesteld kunnen worden en een goede steun bieden.
- Hoogte: je benen minimaal 90graden (100graden mag ook) met je voeten plat op de grond
- Armsteunen: hoogte instellen zodat je armen rusten, schouders ontspannen, zet ze goed dichtbij je lichaam zodat je niet meer dan een vuistruimte hebt tussen binnenkant bovenarm en ribbenkast.
Kruk
- Heb je geen ruimte voor een stoel of is het een sta in de weg? Kijk dan eens naar de Swopper kruk, deze schuif je makkelijk onder je tafel en houd jouw lichaam gedurende de dag in beweging.
Bureau
- Een bureau voor thuis is qua ruimte altijd lastig, maar een 100×60/80cm is wel een minimum om je toetsenbord en laptop neer te kunnen zetten. Elektrisch of slinger verstelbaar van 70 tot 118cm is voor de meeste mensen genoeg.
- Moet het bureau in de woonkamer staan? Dan bestaat er zelfs een bureau die je opvouwt in een kastje. Probeer lang werken aan de eettafel te vermijden, deze is vaak te hoog en kan je een bureaustoel er niet lekker achter zetten.
Verlichting
- Verlichting thuis is gezellig en gemoedelijk, maar vaak kom je niet over de 200 lux lichtsterkte. Ter vergelijking; Op kantoor heb je een lichtsterkte van 500 lux.
- Goede verlichting geeft meer rust voor de ogen tijdens werk en voorkomt vermoeidheid en spanningshoofdpijn.
- Kijk voor een lamp die het liefst 70% naar boven schijnt (uplighter) het licht verspreid zich dan via plafond en muren en geeft heel rustig licht
Laptop
- Het scherm van de laptop kan het beste op ooghoogte komen. Maak gebruik van een apart toetsenbord en muis. Dit zorgt ervoor dat je recht blijft zitten en je nek minder belast.
- Een los scherm erbij plaatsen zorgt dat je een dubbelscherm opstelling hebt. Deze zet je als hoofdscherm voor je, waardoor je gebruik kan maken van 2 schermen en veel klikwerk kan voorkomen.
- Hoogte: bepaal je door te meten vanaf je wenkbrauw, deze moet op dezelfde hoogte als de bovenkant van je scherm (liever iets lager dan hoger)
- Afstand: ga goed in je stoel zitten, strek je arm recht vooruit richting je scherm, maximaal 10cm tussen jouw vingers en het scherm, dit is je gemiddelde afstand tot scherm.
Samengevat
Met de juiste middelen voorkom je dus:
- Nek- en schouderklachten – bij juist laptopgebruik
- Rug en schouderklachten – bij goed zitten
- Oogklachten, vermoeidheid en spanningshoofdpijn – bij juiste verlichting
Dan nog even time management
- Probeer niet die 8 uur vol te maken achter je scherm. Op kantoor werken wij 6 van de 8 uur effectief. Dat komt door de vele afleidingen die wij hebben op kantoor.
- Neem genoeg pauzes, loop een rondje, doe even boodschappen etc. Thuiswerkers zijn vele malen productiever dan kantoorwerkers!
- Vergaderingen gelieve niet om 8:30u te starten via video. Gun elkaar de tijd om even de ochtendrituelen te kunnen doen. Begin een uurtje later. Normaliter sta je vaak in de file en moeten de kinderen naar school.
- Na een vergadering minimaal een uur blokken, i.v.m. notities en nabespreken.
- Houd je aan jouw eigen werktijden, laat je niet verleiden om je mail ’s avonds laat nog te beantwoorden als iemand in de avond nog wat door mailt. Dat hij/zij andere werktijden aanhoudt moet voor jou niet betekenen dat je dan 24/7 aanstaat.
Voor meer informatie en een vrijblijvend advies op maat:
https://fijnethuiswerkplek.nl
020-4923808
info@vke.nl
[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”2992|medium” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”https://fijnethuiswerkplek.nl” linktarget=”_blank” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/11/Swopper-Ambience_03-200×300.jpg[/fusion_imageframe][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]