De week voor de Gezonde Jeugd: Hoe laten wij de jeugd meer bewegen?

De week voor de Gezonde Jeugd: Hoe laten wij de jeugd meer bewegen?

gezonde jeugd

Deze week staat in het teken van de gezonde jeugd. Het is van 7 tot en met 11 juni namelijk de week voor de gezonde jeugd. Wij weten allemaal inmiddels wel dat een gezond leven belangrijk is, maar met de digitalisering wordt het helaas steeds moeilijker gemaakt. Wat kunnen wij doen om de jeugd toch zo veel mogelijk te laten bewegen? Wij geven enkele adviezen.

Waarom een gezonde leefstijl aanleren?

Een gezonde leefstijl voor kinderen is dus van belang om hen een gezonde jeugd te geven. Maar, waarom eigenlijk? Er hangen verschillende voordelen aan.
Kinderen die een gezonde leefstijl aanleren:

  • hebben minder kans op overgewicht
  • zijn minder vaak ziek
  • kunnen zich beter concentreren op school
  • hebben meer energie
  • zijn meer ontspannen en zitten lekkerder in hun vel
  • hebben minder kans op hart- of vaatziekten als ze volwassen zijn

Kinderen en bewegen

Kinderen zitten natuurlijk bomvol met energie. Deze energie uiten zij in rondjes rennen, springen of een balletje trappen. Maar, bewegen is niet alleen maar een leuke activiteit. Als kinderen namelijk genoeg bewegen, blijft hun gewicht makkelijker op peil, krijgen ze een goede conditie en vergroten ze de spierkracht,  fitheid en kwaliteit van de botten. Waar het op die vlakken vergroot, verkleint bewegen weer de kans op depressie.

Veel en vaak bewegen

De voordelen zijn bekend. Maar wanneer bereik je deze? Voor kinderen is het belangrijk om elke dag minimaal 1 uur matig intensief te bewegen. Dit kan van alles zijn zoals fietsen, lopen, buiten spelen of zelfs de hond uitlaten. Hoe vaker en langer, hoe beter! Het is al helemaal goed als de kinderen hiernaast ook nog een sport uitoefenen als hockey, tennis, voetbal, judo of dansen. Er is veel keuze! Kies de sport die bij uw kind past.

Activiteiten voor sterke spieren en botten

Iedere sport heeft weer een ander doel. Voor een ideale situatie is het goed als je kind minstens 3 keer per week een sport uitoefent die de spieren en botten versterkt. Denk hierbij aan:

  • fietsen
  • zwemmen
  • voetbal
  • tennis
  • fitness

Lopen, dansen, springen en rennen zijn andere activiteiten die deze botten en spieren versterken.

Niet teveel stil te zitten

Naast het sporten zelf, is het ook goed om te letten op het feit of je kind niet te veel stilzit. Slapen telt niet als stilzitten, maar tv-kijken, lezen, computeren, zitten en liggen wél. Probeer kinderen te stimuleren om vaak buiten te spelen en maak hier bijvoorbeeld goede afspraken voor. Denk aan een maximale tijdsbestek waarin je kind achter de computer of tv mag zitten.

Tips voor tussendoortjes en traktaties

Goed, het bewegen krijgt de aandacht. Maar daarnaast verdient gezond eten ook wat focus. Het kan voor sommige kinderen lastig zijn om (vaak) gezond te eten. Een simpele keuze die veel impact kan hebben, is kiezen voor gezonde tussendoortjes. Probeer een kind maximaal 4 tussendoortjes per dag te geven. Gezonde opties zijn bijvoorbeeld:

  • fruit of groente (snoeptomaatjes, wortel, komkommer)
  • tussendoortjes met weinig calorieën en vet, zoals popcorn of rijstwafel
  • waterijs in plaats van roomijs
  • (mineraal)water, thee of groentesap in plaats van frisdrank of yoghurtdrank

Goed voorbeeld geven

Hoe kun je kinderen nu stimuleren, als je zelf niet het goede voorbeeld geeft? Kinderen leren van ouders en doen graag na wat zij ook doen. Als je als kind zijnde je ouders vaak gezond ziet eten en bewegen, is de kans groter dat je dat later zelf ook gaat volhouden.

Het goede voorbeeld geven op een makkelijke manier kan door zelf dagelijks te bewegen, meer lopen of fietsen en de auto even laten staan en samen met de kinderen bewegen! Loop samen hard, ga skeeleren of laat samen de hond uit.

Belonen helpt ook om kinderen aan te moedigen om te bewegen. Motiveer de kinderen door een leuke beloning te hangen aan extra klusjes zoals helpen in de tuin of het vegen van de stoep.

Het volgen van hun eigen activiteit door middel van bijvoorbeeld een stappenteller kan ook functioneren als een goede motivatie!

No responses yet

Categories:

Categories:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

BLIJF OP DE HOOGTE
CLIQUE MEDIA
You may unsubscribe anytime you want by following the unsubscribe link from our newsletter.
Blijf op de hoogte