Hoe maak je beleid van duurzame inzetbaarheid?

veerkracht

Gezonde, energieke en gemotiveerde werknemers zorgen voor hun eigen perspectief én dat van jouw organisatie. Vanuit het risico-inventarisatieen evaluatiebeleid, is er dan ook al steeds meer aandacht voor duurzame inzetbaarheid. De uitdaging is nu om dit verder te verweven in een langetermijnstrategie.

Maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen brengen veranderingen met zich mee en deze hebben impact op de inzetbaarheid van mensen, weet Tom Baken, directeur marketing & sales bij HCS.

 

‘De wereld verandert continu en in een steeds hoger tempo. Ook de wet- en regelgeving wijzigt daardoor voortdurend, niet in de laatste plaats door de razendsnelle opkomst van het thuiswerken.

 

Deze continue beweging brengt voor organisaties complexe vraagstukken met zich mee, waardoor steeds vaker de behoefte ontstaat aan bredere dienstverlening. Een integraal aanbod, dat zicht richt op de employee journey van een werknemer. Want tussen het in dienst gaan en het pensioen gebeurt er van alles op het gebied van workforcemanagement en wellbeing.’

 

Weet hoe je ervoor staat

 

‘Zorgen dat je mensen fit, gezond en inzetbaar houdt is een belangrijke stap die steeds meer aandacht verdient’, gaat hij verder.

 

‘Je kunt namelijk mooie ambities hebben op het gebied van duurzame inzetbaarheid, maar je hebt uiteindelijk wel het MT, de OR en je collega’s nodig om er wat van te kunnen maken. Je bent afhankelijk van tijd, medewerking en geld.’ Breng daarom goed in kaart hoe jouw bedrijf ervoor staat en zorg ervoor dat je alle mensen aan boord krijgt die je nodig hebt, adviseert hij. ‘Want wanneer je weet hoe je ervoor staat, weet je pas wat er nodig is en kun je daarop gaan bijsturen.’

 

Draagvlak creëren

 

HCS ziet als dienstverlener voor werkend Nederland een aantal belangrijke thema’s als het gaat om duurzame inzetbaarheid: vitaliteit, ontwikkeling, cultuur & leiderschap en werkplezier.

 

‘Rond deze vier thema’s kun je als organisatie heldere doelstellingen formuleren en concrete acties bepalen om vooruitgang te boeken.’ In het succesvol introduceren van deze doelstellingen binnen de organisatie, is draagvlak vervolgens de sleutel tot succes.

‘Betrek daarom de mensen en laat ze meedenken, want zij zijn de drijvende kracht achter de organisatie. Bedenk wat mensen zelf kunnen toevoegen aan het succes van de organisatie en geef duidelijk aan wat de positieve gevolgen zijn wanneer verbeteringen worden doorgevoerd.’  

Meeveren met de markt

 

HCS biedt een uitgebreid pakket aan innovatieve diensten op het terrein van duurzame inzetbaarheid, verzuim, sociale zekerheid en opleiding en detachering. ‘We ondersteunen en begeleiden werkgevers, werknemers én adviseurs’, legt Baken uit, ‘en voorzien ze van de juiste data om die stap naar voren te kunnen blijven zetten. Oók onder voortdurend veranderende omstandigheden. In feite maken we complexe materie behapbaar en begrijpbaar, waardoor bedrijven en werknemers kunnen blijven meeveren met de markt. From hire to retire.’ 

 

Een belangrijk onderdeel hiervan is Veerkracht, dat HCS in samenwerking met NN ontwikkelde. Dit nieuwe vitaliteitsplatform geeft werknemers op een laagdrempelige manier inzicht in hun vitaliteit én de mogelijkheid om hieraan te werken.

 

Laagdrempelig aan de slag met vitaliteit

 

‘Werknemers gaan zelf aan de slag met hun vitaliteit’, legt Baken uit. ‘En dit gaat verder dan alleen bewegen, want het platform heeft aandacht voor zowel de fysieke als de mentale en sociale gesteldheid.’

 

Het belang van duurzame inzetbaarheid en het voorkomen van werkstress en verzuim is -zeker nu- ontzettend groot, benadrukt hij.

 

‘We werken meer thuis, hebben minder sociale contacten en letterlijk minder ruimte om tussen werk en privé te schakelen. Dit heeft mentaal en fysiek invloed op mensen. Met Veerkracht kun je daarom makkelijk zelf aan de slag met je vitaliteit. En anoniem, zodat dat je echt voor jezelf die verbeterslag maakt.’

 

Het voordeel van het platform is dat je als werkgever unieke inzichten krijgt om grip te houden op de vitaliteit binnen je organisatie, vertelt hij. ‘Inzichten waar je normaliter lastig bij kunt. Werknemers gaan vervolgens zelf op een leuke en toegankelijke manier aan de slag.

 

Zo kunnen ze in de app hun Veerkracht-score meten, uitdagingen aangaan met collega’s en nieuwe, gezonde gewoontes aanleren. Voor meer verdieping is er het platform met workshops en e-learnings.

 

Het is een logische win win: vitale werknemers voelen zich beter én zorgen uiteindelijk voor een veerkrachtige organisatie.’

 

Meer weten? Ga dan naar:

www.veerkracht.app 

 

En beluister de podcast over duurzame inzetbaarheid hier:

https://cliquemedia.nl/podcasts/

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.