Hoogwaardige en veilige zorgdisruptie

Kwaliteit en veiligheid voorop. Dat is de kernwaarde van zelfstandig behandelcentrum Flexclinics. Oprichters Peter van Aggelen en Marc Verheyen staan na twee jaar nog altijd lijnrecht achter die zienswijze: “Als je de kwaliteit en veiligheid goed voor elkaar hebt, volgt het economische component vanzelf.”

 

“We zijn nu iets meer dan 2 jaar bezig en hebben dit from scratch opgebouwd.”, steekt Marc   Verheyen   van   wal.   Verheyen is CEO en mede-grondlegger van Flexclinics, een ZBC gericht op orthopedische en plastische chirurgie. Zoals andere ondernemers voor hem, zag hij dat het “anders kan” met de zorg en vertelt: “We zijn dit gaan doen omdat we in de zorg niet terugzagen dat de klant werkelijk centraal staat. Iets dat ik gewend was vanuit het bedrijfsleven, maar wat niet in het gedachtengoed van ziekenhuizen zit.” En dus besluit hij het samen met anesthesioloog Peter  van  Aggelen  daadwerkelijk  anders  te  gaan  doen. Verheyen: “Bij ons is de cliënt centraal stellen een voorwaarde. We hebben een heel  persoonlijke  benadering  en  een  consult  is  niet  tijdgebonden,  maar  duurt zo lang als het nodig is. En daar waar mogelijk en wenselijk doen we de screening digitaal, zodat mensen niet onnodig hoeven te reizen. De tijd van een cliënt is tenslotte ook kostbaar.”

 

De dokter praat mee

Het resultaat van die aanpak is duidelijk. Er is meer tijd en aandacht voor de cliënt, vanwege de efficiëntie en flexibiliteit die Flexclinics kan bieden. Verheyen: “We zijn nu nog groeiende, waardoor we nog wat capaciteit over hebben. Maar het is ook een kwestie van goed plannen en afstemmen om te zorgen dat je een wachtrij weg kunt werken. En omdat we nog capaciteit over hebben, kunnen we ook gemakkelijk opschalen als het nodig is. Al moeten we niet een fabriek worden. Het grootste risico dat wij lopen is om een ziekenhuis te worden. Wij hebben de focus op waar we goed in zijn. Dat willen we ook zo houden.”

 

Van Aggelen haakt aan: “Heel veel ziekenhuizen en ZBCs maken gebruik van een directie. Een directie is heel erg op financiën gericht, op bedrijfsvoering, op managementstructuren, etc. Wij proberen de dokter daar heel erg in mee te laten praten.” In ziekenhuizen wordt dat een lastig verhaal, weet hij uit ervaring. “Hoe groter een organisatie wordt, hoe groter de afstand tot de werkvloer. Specialisten staan ook op de werkvloer. Zij zijn medisch verantwoordelijk, maar hebben vaak maar een beperkte zeggingskracht. In 25 jaar anesthesiologie heb ik ideeën opgedaan die ik nu in de praktijk kan brengen. Waar ik in een ziekenhuis of bij andere klinieken eigenlijk de gelegenheid niet voor kreeg. Natuurlijk moet er een businesscase voor zijn, maar we staan altijd open voor nieuwe inzichten.”

 

Verheyen: “Zo gaan we op korte termijn van start met een Mako van Stryker. Een ondersteunende chirurgie-robot waarmee we nóg meer precisie kunnen toepassen en de kwaliteit van onze zorg verbeteren. Onder- zoeken geven aan dat 8 tot 10% van de mensen die een knieoperatie ondergaan niet helemaal tevreden zijn. Dat is een hoog aantal. Die cijfers zien wij niet bij ons terug, maar ervan uitgaande dat het waar is willen wij dat percentage terugdringen met o.a. de Mako. Dat is ook wel iets dat wij in ons hebben. Verandering in de zorg teweeg brengen. Een stukje disruptie. Het kan echt anders en het hoeft niet duurder.”

 

Teamwork

Het zorgt ervoor dat er een hecht en kwalitatief sterk team staat bij Flexclinics. Van Aggelen: “In Nederland is een tekort aan OKs. En vooral OKs met personeel. Ik durf wel te zeggen dat we een leuke werkplek hebben, waardoor we dan ook redelijk makkelijk personeel kunnen krijgen om de OKs te vullen, maar óók voor de afdeling, de recovery en de back-office.Verheyen ziet nog een reden: “Onze orthopedisch chirurg en vakgroepleider Joris van der Lugt is toon-aangevend in Nederland. Er zijn goede artsen die bij ons willen werken, mede omdat Joris hier werkt, maar ook omdat ze zien dat wij dingen anders doen.”Daar tegenover staat dat je als specialist geen 9-tot-5 mentaliteit moet hebben, legt Verheyen uit: “Ook onze nazorg doen we anders, maar wel goed. We zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar en dan krijg je geen bandje, maar gewoon iemand aan de telefoon. De specialist die die dag heeft gewerkt, heeft die avond telefoondienst. Die kan dus ‘s nachts gebeld worden, maar dan krijg je wél degene die jou heeft geholpen heeft aan de lijn.”

 

Economische component volgt de kwaliteit

Verheyen sluit af: “Als geen ander weet ik hoe commercie in elkaar zit, maar wij gaan er van uit dat degene die de beste kwaliteit en beleving levert uiteindelijk ‘het spelletje’ kan winnen. Het is natuurlijk niet  allemaal  idealisme  van  waaruit  wij  ons  werk  doen. Er zit ook een economische component aan. De insteek is alleen zo, dat het economische component echt wel volgt als je de kwaliteit en veiligheid goed voor elkaar hebt. We hebben niet voor niets op Zorgkaart een 9,7 gemiddeld. Mensen geven ons die hoge waardering op basis van hun beleving. En dat is waar we ons in onderscheiden.”

 

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.