“Iedereen moet de kans krijgen om een middelbare school te halen”

InterTeach is er voor alle kinderen. Ook die tussen wal en schip vallen; te goed voor het speciaal onderwijs en niet op hun plek binnen het reguliere onderwijs. De organisatie biedt passend onderwijs, zowel fysiek als op afstand. Het doel hierbij is om het zelfvertrouwen van leerlingen te laten groeien en ze weer te betrekken bij het schoolsysteem en de maatschappij.

 

Onderwijs- deskundige Marieke Budding is directeur onderwijs bij InterTeach en extreem gepassioneerd als het gaat om onderwijs en gelijke kansen. Ze vertelt dat er tussen de 17 en 18 duizend geregistreerde thuiszitters in Nederland zijn. “Dat is heel erg. Zeker omdat de startkwalificatie die je met een middelbare school en basisschool haalt, bepaalt wat jouw plaats in de maatschappij is. Als jij die startkwalificatie niet hebt, dan sta je al zo ver achter.”

 

Ze vindt dit niet kunnen, in een maatschappij die zo rijk is. “Als jij om wat voor reden dan ook niet fysiek naar school kan – of dat nou een trauma is, sociale angststoornis, of als jij gewoon te ziek bent – dat moet geen verschil maken. Iedereen moet de kans krijgen om een middelbare school te halen.”

 

En dat is waar InterTeach, met basisonderwijs en voortgezet onderwijs, naar toewerkt. “Enerzijds het diploma, wat we via staatsexamens doen. Anderzijds dat jij zo verlost of bevrijd bent van jouw trauma dat jij weer zelfvertrouwen hebt en dat je kunt uitstromen naar regulier.”

 

Net als een fysieke school

 

Een belangrijk onderdeel van de aanpak van Budding en algemeen directeur Eric Bastiaansen is dat de leerlingen voor een groot deel vanuit huis de lessen volgen. Dit wordt aangevuld met één dag in de week fysiek les. Hoewel InterTeach dus grotendeels digitaal onderwijs geeft, is het niet te verwarren met andere online aanbieders. Ze bieden namelijk veel meer dan alleen lesmateriaal.

 

Budding: “We doen hetzelfde als een fysieke school, alleen niet in één ruimte. We zitten samen in een digitale ruimte. Wij geven gewoon les en zijn met de kinderen in gesprek. Interactie en het samenwerken vinden we belangrijk. Ook al die werkvormen zijn digitaal gemaakt.”

 

Net als op een fysieke school, moet er worden gereageerd op de actualiteit. Budding geeft een voorbeeld: “Als er morgen iets met Justin Bieber zou gebeuren, dan kunnen ze op een gewone school niet verder, want Justin Bieber leeft bij iedereen, bij wijze van spreken. Maar dat geldt voor ons ook, dan zullen wij daar ook tijd en aandacht aan moeten spenderen.” Of neem het voorbeeld van Prinsjesdag, daar hebben ze over gesproken met de leerlingen. “Zeker met de leerlingen die op het voortgezet onderwijs op 5 havo en 6 vwo zitten. Met de basisbeurs en de studielening. Daar kunnen wij ook niet omheen en daar willen we ook niet omheen.”

 

Onderwijs aangepast aan het kind

 

Het eerste waar Budding en haar collega’s zich op richten als een kind bij hen komt is het welbevinden. “Pieken mogen hoog zijn, dalen het liefst zo klein mogelijk, en dan heb je een soort stabiliteit. Als die er is, dan zie je ook dat leerlingen weer kunnen leren. Dat er weer ruimte in hun hoofd is om stof op te nemen. En dan gaan we kijken naar ‘wat is het niveau en wat kunnen we doen om het passend te maken’.”

 

InterTeach is er voor leerlingen vanaf groep 3 tot en met 6 VWO. Budding geeft aan dat het passende onderwijs dat ze de leerlingen bieden, heel breed is. “We geven ze wat ze nodig hebben. Op het voortgezet onderwijs kunnen we dat bijvoorbeeld doen door al eerder in de schoolcarrière wat vakken te laten vallen, zodat dat de leerling minder belasting heeft. We hebben daar lessen van 90 minuten, die kunnen we qua tijd aanpassen. Bij iemand die een hele erge angststoornis heeft, is het voldoende om met een zwart scherm en een dichte microfoon aanwezig te zijn. Dat is al een hele stap om in te loggen en daar te zijn.”

 

Bij kinderen die uit een thuiszit-situatie komen, werken ze veelal met een opbouwrooster. Belangrijk daarbij is dat het ochtendritme weer wordt ingevoerd. “Kijk en daar horen we dan ook altijd als eerste de positieve geluiden over. Dat ze weer deelnemen aan het sociale maatschappelijke gebeuren. Vaak geeft dat al heel veel zelfvertrouwen, waardoor je daarna aan het leerproces kan gaan werken. Voor de een gaat dat heel snel, bij een ander heb je drie maanden nodig. En dat is passend onderwijs.”

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.