LIAG: Gezonde schoolgebouwen zorgen voor betere prestaties

Dat goede schoolgebouwen cruciaal zijn voor goed onderwijs, weet men bij LIAG. Omdat zij naast architecten ook bouwadviseurs zijn, kunnen zij het hele bouwproces van deze ‘gezonde’ gebouwen van A tot Z begeleiden.

“Een gezond schoolgebouw stimuleert leren, dringt ziekteverzuim terug en bevordert de prestaties van leerlingen.” vertelt Jordy Aarts, architect bij LIAG. Als architecten zijn zij dan ook verantwoordelijk voor een groot aantal van deze gezonde schoolgebouwen in Nederland. “Kinderen moeten er optimaal kunnen presteren. En daar zijn onze ontwerpen naar.”


NIEUWE TECHNIEKEN, BESTAANDE GEBOUWEN

Hoewel het merendeel van de scholen die LIAG ontwerpt uit nieuwbouw bestaat, zijn de architecten ook bezig met de renovatie van al bestaande schoolgebouwen. “In Nederland vind je veel schoolgebouwen die in de jaren ‘60 en ‘70 zijn neergezet. Die zijn gebouwd volgens een volledig andere regelgeving dan we nu hebben en voldoen veelal niet meer aan de huidige standaard. Dan heb je het over daglicht, frisse lucht, isolering, akoestiek. Dat is nu allemaal gereguleerd. Als je nieuwe technieken binnen die oude scholen weet toe te passen, dan kun een schoolgebouw gewoon behouden en is nieuwbouw niet nodig.”


NUL-OP-DE-METER SCHOOL

Een recent project in Opeinde is illustratief voor die visie. In samenwerking met o.a. Meerbouw Rotterdam wordt in IKC De Leister Igge de eerste gerenoveerde, nul-op-de-meter school van Nederland gerealiseerd. Energiezuinige verlichting, zonnepanelen, slimme isolatie, aan alles is gedacht. De investeringskosten kan De Leister Igge op die manier zelf terugverdienen.

Aarts: “Die renovatie was in zes weken, tijdens de zomervakantie afgerond. Je hebt daarvoor een schoolbestuur nodig dat deze kant op wil bewegen, maar ook de gemeente moet zich daar middels regelgeving of financiële ondersteuning hard voor willen maken. Bij een renovatie tijdens de schoolvakantie is elk obstakel er één te veel. Dat kun je alleen maar tackelen door je werkvoorbereiding op orde te hebben, maar ook door een opdrachtgever en een toetsende instantie te hebben die in dat tempo mee kunnen.”


MODULAIR PRINCIPE

Aarts komt met een ander voorbeeld: “Voor Hogeschool Windesheim in Zwolle hebben wij een circulair, modulair gevelprincipe ontworpen, waarbij de installaties in de gevel aan de buitenzijde zijn opgenomen. Dat is reproduceerbaar en makkelijk op te schalen. Ideaal, want als je ziet dat dit werkt dan kun je dat ook bij de 22 andere scholen met ditzelfde type gebouw toepassen. Dat is niet alleen zakelijk interessant, maar vooral ook voor de toekomst van het onderwijs.”


Voor meer informatie kijk op www.liag.nl


Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.