[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”true” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” first=”true”][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” first=”true” last=”true”][fusion_text columns=”1″ column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn goede infrastructuur. We beschikken immers over een, zeker in de Randstad, zeer fijnmazig wegennet en OV-netwerk. Toch worden de dagelijkse files langer en heeft het OV steeds meer moeite om het stijgende reizigersaanbod goed te verwerken. We lopen tegen de grenzen van onze vervoerscapaciteit aan.
Tegelijkertijd zien we dat het in dunbevolkte regio’s steeds moeilijker wordt om betaalbaar en toegankelijk vervoer voor iedereen in stand te houden; vervoersarmoede dreigt. Onze standaardoplossingen; meer geld en meer infrastructuur, zijn zo’n beetje uitgewerkt. Hoog tijd voor andere antwoorden om onze mobiliteit op peil te houden.
Mobility as a Service (MaaS)
MaaS is een ambitieus mobiliteitsconcept dat in de ogen van verschillende stadsregio’s kan helpen in de strijd tegen het immer vastlopende verkeer. De bedoeling is om automobilisten duurzamere keuzes te laten maken door ze de verschillende vervoersmogelijkheden in hun regio zo gebruiksvriendelijk mogelijk aan te bieden.
MaaS draait om het bundelen van data van zoveel mogelijk vervoersaanbieders. Er worden apps ontwikkeld met informatie over alle vervoersmogelijkheden. Denk aan de deelfiets, -auto, of -scooter maar ook trein, tram, metro of (water)taxi. En vooral ook combinaties van al deze vervoersmogelijkheden, geïntegreerd met eigen auto of fiets om zo snel, duurzaam en zo zorgeloos mogelijk van deur tot deur te kunnen reizen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en zeven regio’s hebben evenzoveel pilots ontwikkeld die twee jaar zullen lopen. Chrétienne Hoek is thematrekker en aanjager van MaaS binnen het Smart Mobility Platform van de Metropoolregio Amsterdam. “De Zuidas is een van de deelnemende regio’s, die elk hun eigen problematiek kennen. In Limburg bekijken we de mogelijkheden voor grensoverschrijdend vervoer, bij Leidsche Rijn, met een lage parkeernorm, moet er voldoende alternatief voor de auto komen. In Twente willen we OV en doelgroepenvervoer in elkaar schuiven, waardoor het aanbod beter op elkaar gaat aansluiten. Alle pilots gaan nu starten. De pilots zijn bedoeld om te kijken of de verwachtingen en de potentiele voordelen in de praktijk gaan uitkomen. Ook worden in die periode hopelijk schaalbare diensten ontwikkeld die na de pilot zelfstandig verder kunnen.”
[/fusion_text][fusion_gallery layout=”” picture_size=”” columns=”2″ column_spacing=”” gallery_masonry_grid_ratio=”” gallery_masonry_width_double=”” hover_type=”” lightbox=”yes” lightbox_content=”” bordersize=”” bordercolor=”” border_radius=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][fusion_gallery_image image=”https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/04/Ontwerp-zonder-titel7.jpg” image_id=”2222|full” link=”” linktarget=”_self” /][fusion_gallery_image image=”https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/04/Ontwerp-zonder-titel8.jpg” image_id=”2221|full” link=”” linktarget=”_self” /][/fusion_gallery][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Doelen van MaaS
“MaaS moet een bijdrage leveren aan het vergroten van de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de grote steden. Meer doen met OV en deelmobiliteit en minder met de auto. Buiten de grote steden willen we vervoersarmoede voorkomen met vraaggestuurd vervoer. Meer concreet: het is de bedoeling om de verschillende mobiliteitsaanbieders, zowel het OV als het privaat vervoer, naadloos met elkaar te laten integreren, zodat elke reiziger daar baat bij gaat hebben. Dus apps inclusief goede routeplanners en reserveringsmogelijkheden. Mobiliteit moet laagdrempelig en toegankelijk zijn en blijven voor iedereen; ook voor mensen met lichamelijke en geestelijke beperkingen, met een smallere beurs en laaggeletterden.”
Krijgen we de werkgevers mee?
Een belangrijke rol is weggelegd voor de werkgevers. Zij zullen moeten gaan meebewegen. Hoek: “Werkgevers kunnen hun werknemers sturen richting duurzamere mobiliteit. We zien dat werkgevers steeds meer gaan nadenken over het mobiliteitsvraagstuk. Maar ze zullen alleen acteren als we ze kunnen overtuigen van de voordelen, bijvoorbeeld dat het uit kostenoogpunt aantrekkelijker is dan het aanbieden van een leaseauto en parkeergelegenheid. Maar keuzevrijheid bieden aan werknemers getuigt ook van goed werkgeverschap.”
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]