Mobility as a Service; mobiliteitsoplossingen voor vastlopend Nederland – deel 2

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”true” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” first=”true”][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” first=”true” last=”true”][fusion_text columns=”1″ column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Een belangrijke reden voor de overheid om voor de MaaS-pilots te kiezen is om in de praktijk te gaan toetsen of alle aannames over wat MaaS zou kunnen betekenen voor de verbetering en verduurzaming van de mobiliteit ook daadwerkelijk kunnen gaan werken.

Julie van Heteren is programmamanager van het Smart Mobility Platform bij de Metropoolregio Amsterdam (MRA) een samenwerkingsverband van 32 gemeenten, de provincies Noord-Holland en Flevoland en de Vervoerregio Amsterdam. Zij is betrokken bij het opzetten en uitwerken van het platform Smart Mobility om hiermee de regiopartners te helpen bij de transitie naar duurzame mobiliteit. Een van de thema’s van Smart Mobility is MaaS.

[/fusion_text][fusion_gallery layout=”” picture_size=”” columns=”2″ column_spacing=”” gallery_masonry_grid_ratio=”” gallery_masonry_width_double=”” hover_type=”” lightbox=”yes” lightbox_content=”” bordersize=”” bordercolor=”” border_radius=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][fusion_gallery_image image=”https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/04/Ontwerp-zonder-titel10.jpg” image_id=”2225|full” link=”” linktarget=”_self” /][fusion_gallery_image image=”https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/04/Ontwerp-zonder-titel9.jpg” image_id=”2226|full” link=”” linktarget=”_self” /][/fusion_gallery][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Van Heteren: “Binnen de MRA denken we ook erg na over de rol van de overheid hierbij. Wat laat je aan de markt over en waar zouden er nu echt richtlijnen voor moeten opgesteld? Gemeenten krijgen te maken met allerlei duurzame deelmobiliteitsaanbieders, welke voorwaarden gaan zij daar aan stellen qua gebruik van de openbare ruimte? Daarnaast zijn al die gegenereerde data van vervoerders erg interessant, denk aan analyses van verkeersstromen. Kunnen wij daar als overheid ook over gaan beschikken?

Vanuit de vervoersregio kijken wij als concessieverlener voor het OV hoe we die concessies flexibeler kunnen maken, zodat die duurzame deelaanbieders ruimte krijgen om daarin te participeren. Ook die mogelijkheden gaan we tijdens onze MaaS-pilot onderzoeken. En natuurlijk leren we van de overige pilots en gaan deze informatie binnen de MRA delen.”

Werkgevers

Ook binnen de MRA is men er van doordrongen dat de massale medewerking van werkgevers cruciaal is voor de slagingskans van de transitie naar duurzamere mobiliteit. Van Heteren: “Met dat doel is er een groep consultants, opererend onder de naam Breikers opgezet die werkgevers in de Zuidas helpt anders om te gaan met mobiliteit en ze kosteloos ondersteuning en advies op maat aanbiedt tijdens de transitie naar slimmere en duurzamere mobiliteit en logistiek.”

De Breikers denken met werkgevers mee over talloos veel zaken als kostenbesparing, leasebeleid, parkeerbeleid, wet en regelgeving, elektrisch rijden, fietsstimuleringsprogramma’s, verkleinen wagenpark, flexibel werken, betere bereikbaarheid, verhuizing, subsidies, mobiliteitsbudgetten, openbaar vervoer, btw tarieven, CO2 uitstoot, vitaliteit, gedragsverandering en duurzame bedrijfsvoering en logistiek. Inmiddels werken ze al samen met 250 werkgevers.

Werknemers

Hoek, thematrekker MaaS: “Werknemers spelen uiteraard een belangrijke rol binnen het mobiliteitsvraagstuk. We merken in de praktijk nog vaak dat zij hun eigen mobiliteitskosten onderschatten. Een eigen auto kent verborgen kostenposten die je snel vergeet als je ‘m eenmaal hebt gekocht, zoals verzekering, afschrijving, onderhoud etc. Dan lijkt een treinkaartje van 25 euro opeens erg duur en vormt zo een drempel om vaker met het OV te gaan reizen.

Auto’s staan 75 tot 95 procent van de tijd stil. Minder auto’s op straat betekent mogelijkheden om de  openbare ruimte groener en aantrekkelijker in te richten. Het veranderen van de publieke opinie omtrent eigen autobezit is dus heel belangrijk. Jongeren kiezen al minder voor eigen autobezit, terwijl het bij ouderen nog altijd hoog ligt en soms zelfs nog stijgt. Daar ligt een mooie taak voor de overheid.”

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.