Nationaal Programma Onderwijs ook voor structurele onderwijsverbeteringen

[fusion_builder_container hundred_percent="no" hundred_percent_height="no" hundred_percent_height_scroll="no" hundred_percent_height_center_content="yes" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" status="published" publish_date="" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="center center" background_repeat="no-repeat" fade="no" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" video_mp4="" video_webm="" video_ogv="" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_loop="yes" video_mute="yes" video_preview_image="" border_size="" border_color="" border_style="solid" margin_top="" margin_bottom="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" spacing="" center_content="no" link="" target="_self" min_height="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" background_color="" background_image="" background_image_id="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" hover_type="none" border_size="0" border_color="" border_style="solid" border_position="all" border_radius="" box_shadow="no" dimension_box_shadow="" box_shadow_blur="0" box_shadow_spread="0" box_shadow_color="" box_shadow_style="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset="" last="no"][fusion_imageframe image_id="3945|400" max_width="" style_type="" blur="" stylecolor="" hover_type="none" bordersize="" bordercolor="" borderradius="" align="none" lightbox="no" gallery_id="" lightbox_image="" lightbox_image_id="" alt="" link="" linktarget="_self" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2021/04/pexels-arthur-krijgsman-4019757-400x267.jpg[/fusion_imageframe][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_text columns="" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""] De huidige generatie leerlingen en studenten verdient, ondanks de coronacrisis, alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Daarom komt het kabinet met een Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Hiervoor wordt, voor de komende 2,5 jaar, in totaal 8,5 miljard euro geïnvesteerd. De maatregelen zijn gericht op herstel én ontwikkeling van het onderwijs. Hoe kunnen deze gelden het beste worden besteed?   Want, behalve de gevolgen van de coronacrisis, kent het onderwijs ook nog structurele problemen. Zoals op het gebied van taalontwikkeling en laaggeletterdheid, waarop Nederland enorm laag scoort. Margreet de Vries is al haar hele carrière werkzaam in het onderwijs, heeft zelf voor de klas gestaan. en is sinds drie jaar directeur/bestuurder van Onderwijsontwikkeling Nederland, voorheen EDventure, de branchevereniging van twintig onderwijsadviesbureaus.  

NPO

“Het is natuurlijk geweldig dat er zo’n enorme injectie voor het onderwijs is gekomen”, stelt De Vries. “Maar dat geeft de hele onderwijssector ook een grote verantwoordelijkheid om dat bedrag zo goed mogelijk te besteden. De maatschappelijke druk is groot. We willen het onderwijs graag structureel verbeteren, maar het dogma is dat incidenteel geld kan geen structureel effect kan hebben en dat is echt onzin. Het is zaak dat de onderwijswereld eerst even de druk van de ketel haalt in plaats van met stoom en kokend water het geld uit te geven, iets wat nu al lijkt te gebeuren. Eerst een goed plan maken en kijken wat er echt nodig is.  Als een gedeelte van de gelden over vijf of tien jaar zou kunnen worden uitgespreid creëer je veel meer rust en ruimte, ook voor structurele verbeteringen.

Berekening

Onduidelijk is waarop die 8,5 miljard is gebaseerd. Wat kost het om een kind weer bij te spijkeren? Wij denken dat je in twaalf weken in twee tot vier uur in kleine groepjes de corona-achterstanden kunt inhalen,” aldus De Vries. Dan heb je nog lang niet alles uitgegeven. Laten we ook middelen inzetten die op de lange termijn het onderwijs helpen te verbeteren. Ook al is dat geld er in eerste instantie niet voor vrijgemaakt, die ambitie kunnen we met elkaar wel uitspreken. 

Keurmerk

8,5 miljard is enorm bedrag en dat trekt ook veel mensen aan van buiten de onderwijswereld. De Vries geeft het voorbeeld van zo’n ‘verse’ zzp’er die een contract voor een jaar bij drie schoolbesturen binnen één gemeente binnenhaalde maar geen idee heeft hoe ze dat moet gaan uitvoeren. Zelf andere zzp’ers inhuren is lastig vanwege het gevaar van een verkapt dienstverband. En op basis van welke wetenschappelijke inzichten ze voor die scholen gaat werken is onduidelijk.   Onderwijsontwikkeling Nederland adviseert schoolbesturen dan ook nadrukkelijk om, als er behoefte is aan externe expertise, alleen in zee te gaan met bureaus die het keurmerk onderwijsontwikkeling mogen voeren. Daar is meer dan genoeg keuze in, onder andere alle leden van onze branchevereniging, “ stelt De Vries. Dat keurmerk wordt verstrekt door een onafhankelijke partij. Mocht dat niet de voorkeur hebben, dan is het wijs om de beoogde partner vooraf eerst een paar kritische vragen te stellen. Zo kom je er snel achter of de benodigde expertise en wetenschappelijke basis daadwerkelijk kunnen worden geleverd. 

Laag scoren op taligheid

Een groot probleem binnen het onderwijs is dat de taalontwikkeling van grote groepen leerlingen achterblijft, ondanks dat er meer aandacht is gekomen voor laaggeletterdheid en dyslexie. Uit recent onderzoek is gebleken dat maar liefst een kwart van de 15-jarige leerlingen laaggeletterd is te noemen. Janna de Haan is adviseur bij onderwijsorganisatie IJsselgroep, die onderwijsprofessionals adviseert. Daarvoor wordt onder meer het programma ‘Taalkracht!’, preventie laaggeletterdheid en dyslexie ingezet. Het probleem van laaggeletterdheid bestaat al lang. Een combinatie van factoren maakt het complex. Een deel van de kinderen met een taalachterstand komt uit een laaggeletterd gezin, waar niet of nauwelijks wordt gelezen. Dan komt een dergelijk kind op de kleuterschool al met een achterstand binnen,” schetst De Haan. Het is dus heel belangrijk om op heel jonge leeftijd al aan die achterstanden te gaan werken. Dat vergt veel aandacht van de school. Maar het is net zo belangrijk om de ouders te bereiken met goede voorlichting, want aan het eind van de schooldag gaat het kind weer naar huis. De Haan: Belangrijk is ook dat scholen niet redeneren: O, dat kind heeft een achterstand, laten we onze eisen maar naar beneden bijstellen, maar dat ze hoge verwachtingen van elk kind blijven houden en ze mee willen nemen naar het gewenste niveau.”  De Vries onderschrijft de hardnekkigheid van het probleem: Ik heb zeven jaar bij de Stichting Lezen en Schrijven gewerkt. Toen ik daar begon het probleem aan te pakken moesten de 15-jarigen van nu nog geboren worden. Hiervan is een kwart dus laaggeletterd; er is helaas weinig veranderd. Blijkbaar wordt alle kennis die we over dit onderwerp hebben niet overal gedeeld of stellen we nog steeds verkeerde prioriteiten. Het zou dus heel mooi zijn als we op dit thema nu ook een slag kunnen slaan. Laten we daar een gedeelte van de NPO-gelden ook voor gebruiken en voor de ambitie gaan dat niemand van school mag zonder goed te kunnen lezen en spellen.”  [/fusion_text][fusion_text columns="" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""] [fusion_button link="https://cliquemedia.nl/innovatie-in-de-zorg/" text_transform="" title="" target="_self" link_attributes="" alignment="" modal="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" color="default" button_gradient_top_color="" button_gradient_bottom_color="" button_gradient_top_color_hover="" button_gradient_bottom_color_hover="" accent_color="" accent_hover_color="" type="" bevel_color="" border_width="" size="" stretch="default" shape="" icon="" icon_position="left" icon_divider="no" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]Lees meer artikelen[/fusion_button] [/fusion_text][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_separator style_type="none" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" sep_color="" top_margin="" bottom_margin="" border_size="" icon="" icon_circle="" icon_circle_color="" width="" alignment="center" /][fusion_button link="http://eepurl.com/gKddPD" text_transform="" title="" target="_self" link_attributes="" alignment="" modal="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" color="default" button_gradient_top_color="" button_gradient_bottom_color="" button_gradient_top_color_hover="" button_gradient_bottom_color_hover="" accent_color="" accent_hover_color="" type="" bevel_color="" border_width="" size="" stretch="default" shape="" icon="" icon_position="left" icon_divider="no" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]Meld je aan voor de nieuwsbrief[/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.