[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”true” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Ondanks voortdurende investeringen in onze infrastructuur nemen de files rondom de grote steden maar niet af. Om verder dichtslibben te voorkomen is een slimmer gebruik van onze vervoermiddelen hard nodig. Met het massale gebruik van MaaS-apps moet dat in de toekomst mogelijk worden en tegelijkertijd kunnen we daardoor een duurzaamheidslag maken. Maar zover is het nog niet en er zijn meer opties. Peter de Jong is directeur van WeGo, een Amsterdams bedrijf dat geavanceerde technologie aanbiedt voor een zo efficiënt mogelijk gebruik van deelauto’s.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” first=”true” last=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Is MaaS (Mobility as a Service) de oplossing voor onze verkeersproblematiek?
“MaaS heeft als doelen om de hele mobiliteitsketen digitaal aan elkaar te gaan knopen en het stimuleren van duurzaam en gedeeld vervoersgebruik. Daar lopen nu diverse pilots voor. Wij volgen deze ontwikkelingen met interesse maar zien ook dat MaaS nog in de kinderschoenen staat. Er zijn nog onvoldoende deelnemers en veel zaken zijn niet geregeld. Wat doe je bijvoorbeeld als het vervoermiddel waarmee je reist vertraging heeft en je daardoor niet op tijd bij je gereserveerde auto of fiets kunt zijn? Wij zetten in op het leveren van ons eigen autodeelplatform voor de zakelijke markt. Daarnaast werken we samen met aanbieders die werkgevers ontzorgen met een mobiliteitspas.”
Er zijn veel deelauto-initiatieven op de markt.
“Veel partijen bieden deelauto’s aan in steden maar die kun je alleen per direct huren en niet reserveren voor bijvoorbeeld morgenmiddag 2 uur. Dat betekent in de praktijk dat deze auto’s toch nog best veel stilstaan en dus geld kosten. Daardoor wordt het moeilijker om dergelijke projecten kostendekkend te krijgen en zullen ze langzamer groeien.”
Hoe anders opereert WeGo?
“We willen het mobiliteitsbeleid van bedrijven mogelijk maken. Als deze hun personeel steeds meer met OV en fiets naar het werk laten komen, is er namelijk nog een probleem: hoe ga je naar afspraken? Met ons concept heeft de werkgever de deelauto’s en straks ook deel-e-bikes daarvoor klaar staan. Dat heeft nog een gunstig effect. Werknemers die thuis een vaak ongebruikte tweede wagen hebben staan, zijn eerder geneigd deze weg te doen omdat ze de auto van het werk kunnen gebruiken. Zo wordt de straat steeds leger.
Ons concept van autodelen, ook toegepast bij appartementencomplexen en straatinitiatieven, heeft veel voordelen. Er is een groep gebruikers die elkaar allemaal kent, waardoor men veel zuiniger met de auto’s omspringt. Je wil ‘m immers netjes achterlaten voor je collega of buurman. Door het delen van de auto worden ook de relatief dure elektrische auto’s beter betaalbaar. Ons station based systeem met veel reserveringsmogelijkheden sluit helemaal aan bij de behoeften van deze tijd en wordt door heel het land gebruikt door nu al ruim 10.000 rijders.”
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]