Suzanne Buis: Zijn al die labels echt nodig?

[fusion_builder_container hundred_percent="no" hundred_percent_height="no" hundred_percent_height_scroll="no" hundred_percent_height_center_content="yes" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" status="published" publish_date="" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="center center" background_repeat="no-repeat" fade="no" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" video_mp4="" video_webm="" video_ogv="" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_loop="yes" video_mute="yes" video_preview_image="" border_size="" border_color="" border_style="solid" margin_top="" margin_bottom="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" spacing="" center_content="no" link="" target="_self" min_height="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" background_color="" background_image="" background_image_id="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" hover_type="none" border_size="0" border_color="" border_style="solid" border_position="all" border_radius="" box_shadow="no" dimension_box_shadow="" box_shadow_blur="0" box_shadow_spread="0" box_shadow_color="" box_shadow_style="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset="" last="no"][fusion_text columns="2" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""] Top down of ondersteboven leren: pas als ik iets nodig heb, zet ik mij tot leren. Uit jezelf leren gebeurt zelden als de reden is ‘dat het gewoon moet’. Leerlingen die op deze manier leren worden doorgaans ongemotiveerd genoemd. De leerling is een stoorzender en er wordt gespeculeerd over diagnoses als adhd en dyslexie. Zijn al die labels echt nodig? Of zijn er juist niet genoeg? Er is geen label voor ‘stelt veel vragen’ of ‘bedenkt nieuwe antwoorden’. DOM DOOR SCHOOL Suzanne Buis: “Lange tijd heb ik gedacht dat ik dom was door hoe het er op school aan toe ging. Later bleek ik een uitzonderlijk hoog IQ te hebben en kwam ik erachter dat mijn zintuigen extreem goed werken en ervaringen intens verwerkt en opgeslagen worden. Van zowel prachtige als nare gebeurtenissen kan ik complete films terughalen, in meer dan 3D: meer in 6Z (de z van zintuigen). Dat leidt dus ook enorm af. Ik was een belangstellend kind, dacht graag na, er speelden zich filmpjes af in mijn hoofd, mijn lijf registreerde allerlei sensaties, zowel van wat ik in mijn fantasie beleefde, als wat er daadwerkelijk om me heen gebeurde.” ANDERS DAN DE REST “Op school wordt deze mix vaak gezien als een nadeel, maar voor veel ondernemers, uitvinders en kunstenaars vormt het juist de basis van succes. Daarom schreef ik De droomdenker. Een boek speciaal om lezers te laten ontdekken: het kán en het mág dat het anders werkt in jouw brein, je gedachten, in je lijf, je beleving van emoties. Je hebt dan alleen waarschijnlijk iets anders nodig om tot leren te komen.” HOOGBEGAAFDHEID: ANDERS DAN JE DENKT “Op scholen en lerarenopleidingen zorg ik dat leerkrachten deze eigenschappen herkennen. Over hoogbegaafdheid bijvoorbeeld zijn enorm veel misvattingen, waardoor leerlingen onderpresteren, faalangst krijgen en zich dom kunnen voelen. Hoogbegaafdheid is anders dan je denkt. Ook over hoogsensitiviteit en beelddenken is weinig bekend. Maar per klas hebben gemiddeld 5-6 kinderen deze kenmerken! Het maakt een wereld van verschil als deze kinderen zich positief kunnen ontwikkelen.” HOE VOORKOM JE PROBLEMEN? De oplossing: • Zorg dat een kind zich bewust is van verschillen in de binnenwereld. Misschien is hij/zij anders, en dat is prima. In welke opzichten? Help het kind zich te uiten. • Aandacht, tijd en geld voor talentontwikkeling is een zeer effectieve methode tegen probleemgedrag, thuis en op school. • Het is tijd voor scholen, zorg- en lerarenopleidingen om het beeld van hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en beelddenken te refreshen. HAAL DIE KENNIS IN HUIS “Met De Droomdenker kunnen kinderen zelf aangeven of ze zich herkennen in de hoofdpersoon. Dit maakt veelal moeilijke gesprekken en tests overbodig. De online cursus hoogbegaafdheid geeft een schat aan informatie, inzichten en praktische tips. Een training op locatie levert bijzonder veel op voor het hele team, en daarmee alle leerlingen - met of zonder labels!” Droomdenker-boeken bestellen, de online cursus volgen en een studiedag boeken: www.SuzanneBuis.nl [/fusion_text][fusion_button link="http://eepurl.com/gKddPD" text_transform="" title="" target="_self" link_attributes="" alignment="" modal="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" color="default" button_gradient_top_color="" button_gradient_bottom_color="" button_gradient_top_color_hover="" button_gradient_bottom_color_hover="" accent_color="" accent_hover_color="" type="" bevel_color="" border_width="" size="" stretch="default" shape="" icon="" icon_position="left" icon_divider="no" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset=""]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief![/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.