[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
]Toen ondernemer Ton Willemsen ruim 40 jaar geleden een actiegroep oprichtte die zich afzette tegen kernenergie, kon niemand vermoeden dat hij enkele jaren later de eigenaar zou zijn van Nederlands grootste vloerisolatie-bedrijf.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
Wie eind jaren ‘70 over de markt van Enschede heeft gelopen is hem wellicht tegen het lijf gelopen. Gewapend met flyers en een spandoek protesteerde de milieuactivist Ton Willemsen tegen radioactieve transporten en kerncentrales. De toenmalige leraar wiskunde begreep niets van de keuze om zo’n gecompliceerde energievorm in te zetten waar slechts 6% van de vrijgekomen energie van gebruikt wordt. “Warmte gebruiken om stroom op te wekken, dat is zonde.”, zo redeneert Willemsen. “Om over de risico’s en het afval nog maar te zwijgen.”
Het heft in eigen hand
“We moeten niet investeren in kernenergie, maar in energiebesparing.”, legt hij marktbezoekers uit. “Maar hoe?” Het antwoord op die vraag blijkt de eerste stap te zijn naar het TONZON Vloerisolatie dat we vandaag de dag kennen. “In plaats van de bouwmarkt ben ik naar de universiteitsbibliotheek gegaan voor onderzoek. Daar kwam ik er achter hoe je warmtestromen kunt reguleren met minder warmteverlies.” Met die opgedane kennis gaat Willemsen aan de slag en ontwerpt al snel een lichtgewicht, opvouwbaar materiaal dat warmte reflecteert in plaats van doorlaat. Met financiële ondersteuning van het Ministerie van Economische Zaken laat hij een uitvoerige test bij onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO doen. Zij bevestigen zijn inzicht. Toch wijzen meerdere isolatiefabrikanten het ontwerp af. En dus besluit Willemsen het heft in eigen hand te nemen.
Naar het idee van de thermosfles
Van zijn isolatiemateriaal besluit WIllemsen zelf producten te gaan maken voor de particuliere markt, met de focus op vloerisolatie. Hij ontwerpt een meerlaagse folie die, wanneer in kruipruimtes opgehangen, luchtpockets vormen die de ontsnapte warmte weer terug naar boven reflecteren. Een op het oog eenvoudige, maar zeer effectieve manier van isoleren. “Vroeger, als de boeren het land op gingen namen ze een fles koffie mee in oude lappen of dekens om het warm te houden. Tegenwoordig neemt men een thermosfles mee. Dat is een beetje het idee waar mijn isolatiemateriaal op gebaseerd is.”, legt Willemsen uit.
Vloerisolatie ondergeschoven kind in Nederland
Toch is er in Nederland veel te weinig aandacht voor vloerisolatie en is er lange tijd geen subsidie voor beschikbaar: “De normen die wij hier hanteren zijn nog steeds verkeerd. “Warme lucht stijgt op, dus vloerisolatie bespaart niets”, zegt men. In werkelijkheid is dat wel anders. Bij een koude vloer gaat men namelijk eerder in het jaar en meer stoken. Dan ontstaat er boven in die kamer warme luchtlaag waar niemand wat aan heeft. Die gaat uiteindelijk ook verloren door ventilatie, ramen en muren.” legt hij uit. “De verkorting van het stookseizoen wordt niet meegenomen in de berekeningen.” Dat het anders kan blijkt als we een kijkje over de grenzen gaan nemen, volgens Willemsen: “In Scandinavië kwam ik ontwerpen tegen van woningen waar de vloer zwaarder geïsoleerd wordt dan het dak. Daar heeft iedereen het warm met de kachel op 19 graden. Terwijl wij hier de kachel naar 21 sturen en alsnog met koude voeten blijven zitten.”
Rendement binnen enkele dagen
Naast de vloerisolatie beschikt TONZON over een ruim assortiment aan innovatieve oplossingen waarmee hij aan iedere huis-isolatievraag kan voldoen. “We richten ons vooral op vloeren, maar kunnen een volledig stadsmonument nog energiezuiniger maken dan een nieuwbouwhuis.” Radiatorfolie, thermobehang, HR-ketel bekleding, overal waar bespaard kan worden heeft TONZON een oplossing. Allemaal vanuit de filosofie van Willemsen dat besparen nog altijd beter is dan opnieuw opwekken. “Dat we van het aardgas af moeten is een raar verhaal. Heel Europa wil er juist naar toe, omdat het één van de schonere oplossingen is. Laten we daarom het gas dát we gebruiken doelmatiger gaan gebruiken. We vervangen wel cv-ketels, maar isoleren de ketel of de buizen bijvoorbeeld niet. Op radiatoren kun je folie plakken, zodat de warmte niet naar de muur gestuurd wordt. Dat levert al rendement op binnen een paar winterdagen.”
Eerste vrachtwagen naar de bouwmarkt
Sinds enkele maanden ligt TONZON ook bij de Gamma in de schappen. “Voor het eerst hebben we een hele vrachtwagen aan spullen kunnen leveren. Dat lijkt heel weinig, tot je bedenkt hoe klein onze verpakkingen zijn. Nu liggen we namelijk in 180 bouwmarkten in Nederland. Voor hen is het ook interessant, omdat onze isolatie weinig oppervlak in beslag neemt. Al die traditionele materialen zijn zo dik, omdat daar de lucht al in verpakt is. Wij kunnen die vervangen voor materialen die opvouwbaar zijn. De lucht hoeven we tenslotte niet mee te leveren.”
Eeuwige activist
Ondanks het succes van de onderneming blijft Willemsen toch nog altijd de activist uit de jaren ‘70. “Op mijn grafsteen moet niet staan hoeveel geld ik heb verdiend, maar hoeveel CO2 ik heb bespaard.”
Meer informatie vindt u op www.tonzon.nl
[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”3011|medium” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”www.tonzon.nl” linktarget=”_blank” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/11/GMO_MAASTRICHT-51-300×200.jpg[/fusion_imageframe][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]