Vrijwel iedere school in Nederland heeft een digitaliseringsslag doorgemaakt of zit daar nu middenin. De coronacrisis en onderwijs-op-afstand hebben daar een enorme versnelling in teweeggebracht. Scholen zijn daardoor gedwongen te investeren, zowel in kennis als in devices. Voor beide onderwerpen zijn ze bij Xando aan het juiste adres.
Jeremy Palsenbarg (Business Manager Onderwijs bij Xando) heeft jarenlang voor de klas gestaan. Uit ervaring weet hij hoe het onderwijs gebaat is bij een extra zetje in de rug bij digitalisering. “Binnen Xando heeft vrijwel iedereen een achtergrond in het onderwijs. Wij voelen ons een onderwijsbedrijf. Natuurlijk zijn wij gewoon een bedrijf en leveren we producten en diensten, maar doen dat altijd met de bedoeling een school verder te helpen. Dat doe je door op een school de juiste devices aan te bieden en ervoor te zorgen dat die devices op de juiste manier ingezet worden. Daar ligt onze kracht.”
“Je kunt niet klakkeloos voor iPads of Chromebooks kiezen. Daar gaat een zorgvuldig adviestraject aan vooraf zodat er een goed besluit genomen kan worden. Veel scholen die wij spreken doen dat goed, maar dit gebeurt lang niet altijd. Die scholen komen dan drie, vier jaar later alsnog bij ons terug voor advies.”, vertelt Palsenbarg.
Rob Sieljes (Onderwijsconsultant bij Xando) vult hem aan: “Je kiest niet alleen voor een Google of een Apple-systeem, maar ook hoe je met opslag omgaat, met leerling-inlogsystemen, privacy, didactische mogelijkheden etcetera. Belangrijke zaken, waar niet iedereen bij stil staat. Je gebruikt de devices niet alleen om tekst te verwerken of sommen te maken, maar ook om creativiteit te stimuleren, te gaan programmeren en om de leerkracht extra handvatten te geven. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik bij een project copy-paste van een ander project kon doen.”, gaat Sieljes verder.
“Je bent altijd aan het kijken waar de knelpunten en kansen van de school liggen. Vervolgens probeer je die knelpunten weg te nemen en de kansen te benutten. Dat is altijd maatwerk. Onze ervaring in het onderwijs helpt daar enorm bij.”
Sieljes: “Voor ieder kind is het mogelijk om onderwijs te volgen in Nederland. Maar niet elk huishouden heeft voldoende middelen beschikbaar. Omdat ze thuis geen geld hebben voor een device waarmee ze kunnen leren bijvoorbeeld. Wij denken mee met ouders en de school over financieringsmogelijkheden. Dat is waar wij maatschappelijk aan bij kunnen dragen om die kansenongelijkheid terug te dringen.
Palsenbarg sluit aan met nog een ander maatschappelijk thema: “We zijn op dit moment bezig om duurzaamheid meer onder de aandacht te brengen. We werken daarin naast nieuwe devices ook met used devices. Door deze used devices een tweede leven te geven is dat zowel gunstig voor de begroting als voor het milieu.”
NOVENTA
De stichting Noventa levert christelijk onderwijs op elf scholen in het oosten van Friesland. Henk Visser is daar beleidsmedewerker ICT en begeleidt de digitalisering die zij in samenwerking met Xando doormaken.
“Wij zijn constant bezig om ons onderwijs naar een hoger plan te tillen. Het liefst met zoveel mogelijk fysiek onderwijs. Vooral bij jonge kinderen is dat ontzettend belangrijk. Maar we zien ook dat het hybride onderwijs, deels op locatie en deels thuis, standhoudt. Bij ziekteverzuim heb je daardoor mogelijkheden om les te blijven geven aan iedereen. In samenwerking met Xando hebben we eerst iPads in de bovenbouw geïntroduceerd. Later is dat uitgebreid naar vrijwel de gehele school.”
“Je gebruikt de devices niet alleen om tekst te verwerken of sommen te maken, maar ook om creativiteit te stimuleren, te gaan programmeren en om de leerkracht extra handvatten te geven.”
“Samen met Xando geven we nu trainingen aan de leerkrachten en ICT’ers om de iPads breder in te zetten. Bijvoorbeeld bij wereldoriëntatie, verwerking van werkstukken, presenteren, computational thinking, etcetera. We hebben binnen Noventa zelfs een LEGO leerlijn ontwikkeld waarbij programmeren een belangrijke rol speelt. Tot groot enthousiasme van de leerlingen en leerkrachten.”
MEERDERWEERT
In en om Weert is de stichting MeerderWeert met vijftien basisscholen één van de grootste spelers in het basisonderwijs. Ook zij werken nauw samen met Xando om hun onderwijs naar een hoger niveau te tillen, vertellen Angelique Hendrikx (bovenschools ICTcoördinator) en Heidi Metsemakers (projectleider Apple school) van MeerderWeert.
Hendrikx: “Wij zijn met zijn tweeën in Londen bij twee Apple Distinguished Schools geweest. Wat wij daar zagen, heeft ons zó geïnspireerd dat we hebben uitgesproken dat ook te ambiëren. Vanaf groep 4 hebben we op alle scholen voor alle kinderen een device. Op sommige scholen iPads en op andere scholen Chromebooks.”
Metsemakers: “We krijgen weleens de vraag of de kinderen dan de hele dag op een iPad of laptop werken. Dat is niet zo. We zijn juist op zoek naar hoe die devices het reguliere schoolproces kunnen ondersteunen.” Hendrikx: “Als je het goed gebruikt vergroot je de didactische vaardigheden van de leerkracht.
Metsemakers: “Nu zijn we bezig om met persoonlijke Apple ID’s kinderen thuis verder te laten leren waar ze in de klas al mee zijn begonnen. Thuis kunnen zij dan inloggen en verdergaan waar ze gebleven waren.
Hendrikx: “Xando is dus geen dozenschuiver voor ons, maar hierin zijn ze echt ook ondersteunend. Zij denken mee en geven antwoord op belangrijke vragen. Dat is het partnerschap dat wij met Xando hebben.”
Meer weten? Kijk dan op: www.xando.nl/onderwijs