Zorg op afstand lijkt een blijvertje; maar wel onder de juiste voor- waarden. Met Caro krijgen patiënten gedoseerd gepersonaliseerde informatie en advies over hun behandeling. De app bevordert de communicatie tussen arts en patiënt en verhoogt zo de therapietrouw. Zorgverleners kunnen via Caro de gezondheid van patiënten op afstand monitoren, beeldbellen of een fysieke afspraak inplannen. In gesprek met Caro én Annatommie mc over zekerheid en vertrouwen.
Thomas Goijarts is oprichter en CEO van Caro, het bedrijf dat de Caro app ontwikkelde. Volgens Goijarts verwachten patiënten op het gebied van zorg dezelfde gebruikerservaring als wanneer ze online een film kijken of een vakantie boeken. “In de meeste zorginstellingen krijg je heel veel informatie in korte tijd. Daarna verlaat je het gebouw met een half boekwerk aan informatie en moet je vaak terugkomen voor consulten die weinig toevoegen. Met Caro laten we zien dat dit efficiënter en goedkoper kan. Ons motto is: digitaal als het kan, fysiek als het moet. We creëren alleen een digitale oplossing als dit meerwaarde heeft ten opzichte van de fysieke praktijk.”
Via de Caro app krijgt een patiënt gedoseerd informatie op relevante momenten, bijvoorbeeld over een geplande operatie. Na een operatie kan de patiënt in de app zijn herstel bijhouden en via een chatfunctie vragen stellen. “De app is een check voordat iemand contact opneemt met de kliniek,” aldus Goijarts. “Dankzij steeds meer data optimaliseren we continu het zorgpad en worden we steeds relevanter voor zowel de zorgprofessional als de patiënt. Elke vraag proberen we eerst in de app op te lossen door de patiënt op het juiste moment naar bepaalde informatie te leiden.”
Halvering aantal contactmomenten
Dynamisch
Laagdrempelige pilot
De feedback van patiënten over de app is positief: 3 op de 4 patiënten geeft aan liever door de Caro app te worden geïnformeerd dan door folders of e-mail. Als rapportcijfer geven de patiënten de app een 8,6. Doordat de app gebruik maakt van gestandaardiseerde zorgpaden, kunnen geïnteresseerde klinieken snel en kostenefficiënt een pilot doen. Dat 95 procent na zo’n pilot ook definitief voor de app kiest, heeft volgens Goijarts veel te maken met de reacties van patiënten. “Het gebruiksvriendelijke karakter van de app, de gefaseerde informatievoorziening en de lagere drempel om met zorgverleners in contact te komen nemen veel onzekerheid weg bij patiënten. Caro geeft een vertrouwd gevoel dat ze er niet alleen voor staan en wordt ervaren als een onmisbaar steuntje in de rug”