Persoonlijke en efficiënte zorg op afstand: hoe Caro patiënt en arts verbindt

Zorg op afstand lijkt een blijvertje; maar wel onder de juiste voor- waarden. Met Caro krijgen patiënten gedoseerd gepersonaliseerde informatie en advies over hun behandeling. De app bevordert de communicatie tussen arts en patiënt en verhoogt zo de therapietrouw. Zorgverleners kunnen via Caro de gezondheid van patiënten op afstand monitoren, beeldbellen of een fysieke afspraak inplannen. In gesprek met Caro én Annatommie mc over zekerheid en vertrouwen.


Meerwaarde

Thomas Goijarts is oprichter en CEO van Caro, het bedrijf dat de Caro app ontwikkelde. Volgens Goijarts verwachten patiënten op het gebied van zorg dezelfde gebruikerservaring als wanneer ze online een film kijken of een vakantie boeken. “In de meeste zorginstellingen krijg je heel veel informatie in korte tijd. Daarna verlaat je het gebouw met een half boekwerk aan informatie en moet je vaak terugkomen voor consulten die weinig toevoegen. Met Caro laten we zien dat dit efficiënter en goedkoper kan. Ons motto is: digitaal als het kan, fysiek als het moet. We creëren alleen een digitale oplossing als dit meerwaarde heeft ten opzichte van de fysieke praktijk.”

Via de Caro app krijgt een patiënt gedoseerd informatie op relevante momenten, bijvoorbeeld over een geplande operatie. Na een operatie kan de patiënt in de app zijn herstel bijhouden en via een chatfunctie vragen stellen. “De app is een check voordat iemand contact opneemt met de kliniek,” aldus Goijarts. “Dankzij steeds meer data optimaliseren we continu het zorgpad en worden we steeds relevanter voor zowel de zorgprofessional als de patiënt. Elke vraag proberen we eerst in de app op te lossen door de patiënt op het juiste moment naar bepaalde informatie te leiden.”


Halvering aantal contactmomenten

Uit feedback van patiënten blijkt dat Caro zorgt voor 51% minder contactmomenten met de zorginstelling doordat vragen via de app al zijn beantwoord. “Het bespaart zorgverleners iedere dag veel tijd,” aldus Goijarts. “En als uit de informatie blijkt dat er wel fysiek contact met een zorgverlener nodig is, wordt dat ook door de app aangegeven. Het is zo ingericht dat altijd de juiste zorgverlener op het juiste moment een seintje krijgt.” Terwijl de patiënt thuis informatie over zijn gezondheid bijhoudt, kunnen zorgverleners op afstand in een overzichtelijk dashboard zien hoe de patiënt ervoor staat. “Deze manier van werken zorgt ervoor dat je digitaal veel sneller kan handelen en in dezelfde tijd meer mensen van advies kan voorzien,” aldus Goijarts.

Dynamisch

Op dit moment wordt de app vooral ingezet voor operatieve behandelingen in klinieken en ziekenhuizen. “Vergelijkbare operaties kunnen tussen verschillende klinieken tot verschillende zorgpaden leiden,” vertelt Goijarts. “Elke kliniek heeft zijn eigen standaarden die we flexibel kunnen implementeren door een standaard zorgpad aan te passen.” Een van de klinieken die de app breed inzet, is Annatommie mc. Vanuit acht locaties biedt Annatommie mc jaarlijks aan ruim 20.000 patiënten verzekerde zorg ter voorkoming en genezing van bewegingsklachten. Dankzij het innovatieve karakter van Annatommie mc heeft Caro de afgelopen jaren de ruimte gekregen om nieuwe ideeën voor de app te valideren, wat cruciaal is voor de doorontwikkeling.
Bastiaan Heere is als medisch directeur en orthopedisch chirurg aan Annatommie mc verbonden. “Het is een dynamische app die de patiënt helemaal meeneemt in het operatieproces,” vertelt Heere. “Voor de operatie herinnert de app patiënten aan zaken die ze voor opname moeten regelen, na de operatie helpt de app patiënten bij het herstel. Wanneer mensen zich zorgen maken over hun wondgenezing kunnen ze via de app een foto sturen die wij op afstand kunnen beoordelen. Dat kan mensen zo een autorit van anderhalf uur schelen.” Voor noodgevallen heeft de app een speciale functie, waarmee er direct contact opgenomen kan worden met de kliniek. “De informatievoorziening en communicatiemogelijkheden verhogen het gevoel van zekerheid bij de patiënt,” aldus Heere. “Het heeft een positieve invloed op het hele zorgproces.”

Laagdrempelige pilot

De feedback van patiënten over de app is positief: 3 op de 4 patiënten geeft aan liever door de Caro app te worden geïnformeerd dan door folders of e-mail. Als rapportcijfer geven de patiënten de app een 8,6. Doordat de app gebruik maakt van gestandaardiseerde zorgpaden, kunnen geïnteresseerde klinieken snel en kostenefficiënt een pilot doen. Dat 95 procent na zo’n pilot ook definitief voor de app kiest, heeft volgens Goijarts veel te maken met de reacties van patiënten. “Het gebruiksvriendelijke karakter van de app, de gefaseerde informatievoorziening en de lagere drempel om met zorgverleners in contact te komen nemen veel onzekerheid weg bij patiënten. Caro geeft een vertrouwd gevoel dat ze er niet alleen voor staan en wordt ervaren als een onmisbaar steuntje in de rug”

Wil je Caro ervaren of meer informatie? Bezoek dan www.caro.health.


Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.