Het Vlaggensysteem werkt om seksueel gedrag op scholen bespreekbaar te maken

Een jongen van zes staat bij het omkleden voor de gymles bloot op een bankje, danst en roept: ‘Kijk mijn piemel eens zwieren’. Een meisje van tien gluurt stiekem op de gender neutrale toiletten onder een wc-hokje. Onder de wat oudere jeugd is Sexting, het versturen van seksueel getinte berichten, foto’s of filmpjes via een mobiele telefoon of tablet heel ‘gewoon’. Hoe ga je hiermee om als school? Wanneer is het nog gezond en wanneer is het grensoverschrijdend gedrag? Er is een methodiek die hierbij helpt: hét Vlaggensysteem.   Save Waar ‘Pesten op school’ door alle belanghebbende partijen 360 graden wordt aangepakt, blijft volgens Wendela Wentzel van Movisie en Marcel Vroomen namens Hobéon het voorkomen én terugdringen van seksueel grensoverschrijdend gedrag op school en daarbuiten een ‘ondergeschoven kindje’.   Onschuldige incidenten worden soms uitvergroot en grotere incidenten worden soms gebagatelliseerd en niet aangepakt. Vaak verschillen de meningen in een team over wat wel en niet toelaatbaar is. Het Vlaggensysteem helpt!   De kern van het Vlaggenysteem is het juist inschatten en bespreekbaar maken van seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren (0 – 18 jaar) evenals het pedagogisch adequaat daarop reageren. Het Vlaggensysteem is in 2013 in België door Sensoa (Movisie in Nederland) ontwikkeld om het pedagogisch en professioneel handelen duurzaam te verbeteren. Het helpt om te voorkomen dat de professional seksueel gedrag van jongeren beoordeelt vanuit zijn eigen emoties of verontwaardiging.   Voor het objectief inschatten van gedrag wordt gebruik gemaakt van zes criteria: wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, passend bij de leeftijd, passend bij de context en met respect voor jezelf/een ander.   Deze criteria vormen in combinatie met de normatieve lijst (onderdeel van het criterium ‘passend bij de leeftijd’) de basis van het normatieve kader van het Vlaggensysteem. Vier vlaggen geven aan dat er een continuüm is van acceptabel (groen) naar licht (geel) naar ernstig (rood) naar zeer ernstig (zwart) grensoverschrijdend gedrag.   Bij iedere kleur vlag hoort een passende pedagogische reactie. Op instigatie van het schoolbestuur wordt het Vlaggensysteem kwalitatief ingebed in het schoolprotocol. De docenten en de ondersteuners worden hierin getraind en bij mogelijke incidenten wordt passend gereageerd, voorbij de eerder vaak aanwezige handelingsverlegenheid.   Met andere woorden het Vlaggensysteem wordt op drie niveaus ingezet: kwalitatief, preventief en reactief. Op scholen waar het Vlaggensysteem wordt toegepast, wérkt de methodiek adequaat, vertelt Vroomen. In de praktijk is gebleken dat een groot voordeel van de inzet van het Vlaggensysteem is, dat er op de schoolvloer een gemeenschappelijke taal ontstaat om het gedrag van kinderen objectief te beoordelen.   Dit gedeelde objectieve en normatieve kader helpt bij het voeren van open gesprekken, zowel tussen docenten onderling als tussen docenten en kinderen. Het kind wordt niet veroordeeld, maar er wordt meer ingezoomd op het specifieke gedrag.   De overheid ziet het belang van de methodiek ook in en subsidieert, in ieder geval, in 2021 nog trainingen op het gebied van het Vlaggensysteem.   Wilt u graag meer informatie over training en opleiding over het Vlaggensysteem: bel 070 – 30 66 800 of kijk op de website: www.hobeon.nl.  

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.