[fusion_builder_container hundred_percent="no" hundred_percent_height="no" hundred_percent_height_scroll="no" hundred_percent_height_center_content="yes" equal_height_columns="no" menu_anchor="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" status="published" publish_date="" class="" id="" background_color="" background_image="" background_position="center center" background_repeat="no-repeat" fade="no" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" video_mp4="" video_webm="" video_ogv="" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_loop="yes" video_mute="yes" video_preview_image="" border_size="" border_color="" border_style="solid" margin_top="" margin_bottom="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" spacing="" center_content="no" link="" target="_self" min_height="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id="" background_color="" background_image="" background_image_id="" background_position="left top" background_repeat="no-repeat" hover_type="none" border_size="0" border_color="" border_style="solid" border_position="all" border_radius="" box_shadow="no" dimension_box_shadow="" box_shadow_blur="0" box_shadow_spread="0" box_shadow_color="" box_shadow_style="" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="left" animation_speed="0.3" animation_offset="" last="no"][fusion_text columns="2" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" class="" id=""]
Gebrek aan ondersteuning kan bij kinderen en jongeren met een chronische aandoening leiden tot ondermaatse schoolprestaties en een onprettige schoolsituatie. Lydia Braakman zag het gebeuren bij haar twee dochters met diabetes en richtte de stichting ‘Zorgeloos naar School’ op. Ze vond een gedreven medestander in kinderarts-diabetoloog dr. Henk-Jan Aanstoot. Braakman: “Het gaat om regie nemen en ontzorgen.”
VAN LOBBY NAAR STICHTING
“Ik woonde in het buitenland,” vertelt Braakman, “waar ze op school de diabeteszorg van mijn kinderen gewoon meenamen in hun takenpakket. Toen we zo’n vijftien jaar geleden naar Nederland verhuisden kwamen we erachter dat men op Nederlandse scholen daar heel anders mee om gaat.” De ervaringen van Braakman waren destijds geen verrassing voor Henk-Jan Aanstoot. Als kinderarts-diabetoloog richtte Aanstoot in 2006 de focuskliniek ‘Diabeter’ op, vanuit de gedachte dat de diabeteszorg voor kinderen en jongeren beter moest.
“In Nederland moesten ouders vaak zelf alles regelen,” vertelt Aanstoot. “Dat betekent dat je binnen tien minuten op het schoolplein moet zijn om een diabeteshandeling uit te voeren zoals het drukken op een knopje of aflezen van een scanner. Dit zorgt ervoor dat ouders minder kunnen werken, wat leidt tot minder inkomen. Daarnaast leidt de stress tot depressies en sociale problemen binnen gezinnen. Uit onderzoek blijkt dat school in de top drie staat van problemen bij kinderen met diabetes.”
Braakman begon naar aanleiding van haar ervaringen een lobby om kinderen met diabetes zorgeloos naar school te laten gaan. Ze kreeg hierbij onder meer steun van Diabeter en in 2016 ging de lobby over in de stichting ‘Zorgeloos met Diabetes naar School’, wat in 2019 uitgroeide tot de stichting "Zorgeloos naar School’, gericht op alle kinderen en jongeren met een chronische aandoening. De stichting verzorgt onder meer uitgebreid voorlichtingsmateriaal wat ook een vast onderdeel van het zorgpad binnen Diabeter is.
GESCHEIDEN WERELDEN
“In Nederland is er de traditie van speciaal onderwijs,’vertelt Braakman. “Daardoor zijn onderwijs en zorg uit elkaar getrokken. Maar kinderen met diabetes of andere chronische aandoeningen zijn vaak helemaal niet op hun plek bij speciaal onderwijs. Ze moeten daar vaak lang voor reizen en het kost ze veel kostbare energie, terwijl er cognitief niets mis met ze is."
”Dankzij de inspanningen van Braakman en Aanstoot leren steeds meer scholen dat ze kinderen met diabetes prima zelf kunnen begeleiden. “Elk kind met diabetes dat naar school gaat zou het pakket van ‘Zorgeloos naar school’ moeten kennen,” aldus Aanstoot. “We zien echter nog steeds dat kinderen met diabetes op school soms in een hoek worden geduwd. Kinderen moeten bijvoorbeeld hun insuline in een bezemhok spuiten, omdat leraren er geen raad mee weten. Bijna altijd komen dit soort zaken voort uit een gebrek aan kennis.”
JURIDISCH KADER EN AANSPRAKELIJKHEID
“Scholen staken vroeger snel hun handen de lucht in als een aandoening als diabetes ter sprake kwam,” vertelt Braakman. “Ze maakten zich zorgen over juridische aansprakelijkheid en wisten niet of ze bepaalde ‘medische handelingen’ wel mochten verrichten.” Inmiddels is er mede dankzij de inzet van Braakman en Aanstoot veel meer duidelijkheid rond deze kwesties. “Er is vaak verwarring over de term ‘medisch handelen’, vertelt Braakman.
"Maar de enige handeling bij diabetes op school waar je ‘papieren’ voor moet hebben is het toedienen van insuline met een pen, terwijl de meeste leerlingen tegenwoordig een insulinepomp hebben.”
Op de website van de stichting staat een juridisch kader waarin duidelijk te lezen valt wat leerkrachten wel en niet mogen doen met betrekking tot diabetes. Ook heeft de stichting door een onafhankelijk advocatenkantoor een rapport laten maken over hoe het zit met aansprakelijkheid en waar je als school op moet letten.
“Bij vragen hierover verwijzen we naar dat rapport,” aldus Braakman. “Daarnaast hebben we drie ‘gidsen in blik’ om tot maatwerk te komen door een goed gesprek in de driehoek ‘leerling-ouders-school’. Iedereen kan deze informatie gratis bestellen of downloaden (zie onderaan het artikel voor meer informatie).
BETERE SCHOOLRESULTATEN
Braakman en Aanstoot geven aan dat de educatie en ondersteuning van scholen tot veel positieve effecten heeft geleid. “Diabetes is een aandoening die je niet even opzij kan zetten,” aldus Aanstoot. “Een verhoogde of te lage bloedsuikerspiegel heeft direct invloed op de hersenfunctie. In het verleden zag je dat kinderen met diabetes slechtere schoolresultaten hadden, dat verschil wordt nu gelukkig ingelopen.
“Uiteindelijk draait het om maatwerk voor deze leerlingen,” vult Braakman aan. “Maatwerk dat past bij de leerling, school en ouder, waarbij de risico’s en aansprakelijkheid geborgd zijn. Dat geeft rust bij ouders, leraren en kinderen met een chronische aandoening. Die laatsten kunnen dan werkelijk zorgeloos naar school.”
De diabetesgids van ‘Zorgeloos naar school’ is hier te bestellen: www.zorgeloosmetdiabetesnaarschool.nl/diabetesgids
De gids voor kinderen met een chronische aandoening is hier te bestellen: www.zorgeloosnaarschool.nl/gids/download-gids
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]