Klimaatgroep Holland: Beter leren door beter ventileren

We weten dat goede ventilatie cruciaal is in scholen en gebouwen. En als het gaat om concentratie en leervermogen speelt ook de temperatuur in een klaslokaal een belangrijke rol. Je behaaglijk voelen draagt bij aan je schoolprestaties en dat is uiteindelijk precies wat moderne ventilatie doet.

‘CO2 is een prima indicator van de luchtkwaliteit in een afgesloten verblijfsruimte. Wel vreemd is dat onze huidige ventilatienorm nog uit 1850 stamt’, begint Harry Vaatstra, directeur van Klimaatgroep Holland. ‘Het is ooit bedacht door de Duitse wetenschapper Max von Pettenkofer. Hij hanteerde voor CO2, stof en bacteriën in een ruimte de norm van 1000 parts per milion (1000 p.p.m.), mede ook door de geur die die mensen toen in een ruimte produceerden. Diezelfde 1000 p.p.m. is nog steeds de gouden regel voor CO2, al gaan we nu liever iets lager zitten.’


FRISSE SCHOLEN

‘Idealiter moet je 40m3 per persoon, per uur ventileren, en dat is in rust. Maar dat wordt al vaak bij lange na niet gehaald. Zodra je gaat bewegen moet dat al snel meer worden, tot zelfs 100m3 per persoon. Als je kijkt naar scholen voldoet de helft eigenlijk niet aan de minimale norm. Oude schoolgebouwen en scholen uit de jaren 60 en 70 zijn vaak matig geïsoleerd en hebben bijvoorbeeld nog enkel glas. Die scholen ventileren van nature best lekker’, lacht Vaatstra.

‘Maar je moet ook enorm stoken om het behaaglijk te krijgen en dat staat weer haaks op de klimaatdoelstellingen. In 2030 moeten we met z’n allen een CO2 -reductie hebben gerealiseerd van 50%. Daartegenover staan de nieuwere schoolgebouwen, die steeds luchtdichter worden, dus daar is mechanische ventilatie van levensbelang. De overheid heeft voor beiden prima richtlijnen neergelegd in het “Programma van Eisen (PvE) Frisse Scholen 2021”. Voor het onderwijs ligt de lat hoog en dat moet ook.’


GOED LUISTEREN
‘Wij ontwikkelen en produceren onze eigen klimaatbeheersingssystemen. Daarvoor zijn we continu in gesprek met verschillende vertegenwoordigers vanuit een branche. In de basis zijn de verschillende branches onderling vergelijkbaar, en daar ontwerpen en maken wij branche-specifieke concepten voor. Dus, wij luisteren. Wat zijn de wensen en eisen, waar lopen ze tegenaan met een bestaand klimaatsysteem? Waar zit de rode draad? Een winkelcentrum in Groningen is niet anders dan in Leiden, of Arnhem. Hetzelfde geldt voor scholen en zelfs voor productiebedrijven. Wat ons sterk maakt is het samenvoegen van de juiste mensen en informatie uit de verschillende branches om samen met hen de beste oplossing te bedenken voor klimaatbeheersing. We halen de beste punten eruit en samen ontwikkelen we zo een nieuw branchespecifiek concept.’

“HET IS EEN SCHITTEREND MOOI PROCES OM DAT SAMEN TE DOEN.”

‘Onze kracht’, vervolgt Vaatstra ,’is om de techniek zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te houden, met name voor de eindgebruiker. Verwarmen, koelen, ventileren, ontvochtigen of bevochtigen, het zit bij ons allemaal in “1 doos”. De conciërge is op veel scholen verleden tijd, dus dan hebben we te maken met leerkrachten. Die willen we niet opzadelen met ingewikkelde techniek. Een thermostaat moet eenvoudig te bedienen zijn en doen wat ervan verlangd wordt. Punt.’


24/7 VINGER AAN DE POLS
‘Scholen kunnen zich eenvoudigweg geen verstoringen en uitval veroorloven. Alle installaties kunnen wij op afstand monitoren, wij kijken 24/7 mee en als er ergens een filter vervangen moet worden zien wij dat in onze meldkamer. We kunnen ook het energieverbruik monitoren en als wij constateren dat dat uit de pas loopt, gaan we helpen met het energiemanagement’, vertelt Vaatstra enthousiast.

‘Wij hebben het geluk dat we zelf produceren en kunnen testen voordat we het installeren en onderhouden. Door gebruik van hoogwaardige materialen hebben we bovendien lage exploitatiekosten en een zeer lage uitval. Eigen R&D betekent ook dat we kunnen schaven om, waar nodig, te verbeteren. Bovendien kunnen we zo snel inspelen op veranderende wensen en eisen. Dat maakt ons uniek.’


COMFORT

‘Als je heel veel moet ventileren kun je in die lucht ook een beetje warmte stoppen of een beetje kou. Zo kan die lucht je ruimte ook op een comfortabele temperatuur brengen. Staat er nu nog een CV te loeien om het water te verwarmen tot 70 graden, met lucht van maximaal 30 graden bereik je hetzelfde resultaat. En in de zomer kun je makkelijk koelen. Met lucht kun je dus heel goed klimatiseren, maar alleen met optimale isolatie. Goed ventileren betekent ook aandacht besteden aan dakbedekking, isolatie en dubbelglas. Zet daar zonnepanelen en een warmtepomp bij en we kunnen van het gas af. Dat is initieel een stevige investering, maar op termijn ben je veel voordeliger uit. Beter voor de school en beter voor de leerlingen. Het is een schitterend mooi proces om dat samen te doen’, besluit Vaatstra.

Meer weten? Kijk dan op: www.klimaatgroepholland.nl


Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.